Δύο σπουδαίες Ελληνίδες του κόσμου

 ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΕ ΔΥΟ ΣΠΟΥΔΑΙΕΣ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ:

 Στην σπουδαία σοπράνο Δάφνη Ευαγγελάτου, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή.

 

Στην  Ελένη Καραΐνδρου, διεθνούς φήμης διακεκριμένη Ελληνίδα συνθέτρια, με αφορμή τα 80 χρόνια της στις 25 Νοεμβρίου 2021

                                                           ............            ..............

Η Δάφνη Ευαγγελάτου, έφυγε πρόσφατα από τη ζωή (18 Νοεμβρίου 2021) σε ηλικία 75 ετών στο Μόναχο.

H Δάφνη Ευαγγελάτου

Γεννημένη στην Αθήνα και με καταγωγή από γνωστή καλλιτεχνική οικογένεια, κόρη του συνθέτη Αντίοχου Ευαγγελάτου και της αρπίστριας Ξένης Μπουρεξάκη-Ευαγγελάτου, αδελφή του σκηνοθέτη και ακαδημαϊκού Σπύρου Ευαγγελάτου, ήταν παντρεμένη με τον συνθέτη και πιανίστα Στέφανο Γαζουλέα.

Σπούδασε μουσική στο Ελληνικό Ωδείο στην Αθήνα (τραγούδι με τη Νουνούκα Φραγγιά-Σπηλιοπούλου) και ξένες γλώσσες (γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά). Συνέχισε τις μουσικές της σπουδές στη Βιέννη και στο Οπερα-Στούντιο της Κρατικής Οπερας του Μονάχου, της οποίας υπήρξε κατόπιν πρωταγωνιστικό στέλεχος μέχρι το 1995.

 Μεσόφωνος με καριέρα διεθνή και αντιπρύτανις της Ανώτατης Μουσικής Ακαδημίας του Μονάχου. Τραγουδίστρια που αναμετρήθηκε με περισσότερους από 40 ρόλους όπερας, με ορατόρια, λίντερ και έργα συμφωνικής μουσικής με τραγούδι, ερμηνεύοντας έργα από όλο το φάσμα της μουσικής δημιουργίας (από Χέντελ, Μότσαρτ, Βέρντι και Μπιζέ έως σύγχρονους συνθέτες όπως οι Πεντερέτσκι και Μενότι).

Δασκάλα δοτική, σπουδαία και πολύτιμη για γενιές τραγουδιστών, που είχε μοιράσει τη ζωή της ανάμεσα στη μουσική ερμηνεία και τη διδασκαλία, η οποία αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής της ιδιότητας.

 «Θεωρούνταν από τις καλύτερες και πιο δημοφιλείς τραγουδίστριες όπερας στο Μόναχο» γράφει η γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung. «Αλίμονο σε όσους τολμούσαν να συμπεριφερθούν χωρίς σεβασμό στους αγαπημένους της. Τότε θα έπρεπε να έρθουν αντιμέτωποι με όλο το πάθος, που τη χαρακτήριζε επί σκηνής» σημειώνει η εφημερίδα του Μονάχου, παρουσιάζοντας μερικούς μόνο από τους σημαντικούς σταθμούς της διεθνούς καριέρας της.

«Η Ευαγγελάτου διηύθυνε για μεγάλο χρονικό διάστημα το τμήμα Μουσικού Θεάτρου στη Βαυαρική Ακαδημία Θεάτρου Άουγκουστ Έβερντινγκ, ενώ το 1993 είχε ήδη γίνει καθηγήτρια Τραγουδιού στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου.

 Ήταν δασκάλα τραγουδιού εκ πεποιθήσεως».

 Η γερμανική εφημερίδα εστιάζει στην μακρόχρονη παρουσία της Δάφνης Ευαγγελάτου στον γερμανόφωνο κόσμο της όπερας, από τις σπουδές της στη Βιέννη κι έπειτα στη Σχολή Όπερας της Κρατικής Όπερας του Μονάχου, στο πέρασμά της από τα Κρατικά Θέατρα του Κάσελ και της Καρσλρούης μέχρι την απόλυτη καθιέρωσή της στο Μόναχο.

 Με τον Ζάχο Τερζάκη στην όπερα «Λυσιστράτη» του Μίκη Θεοδωράκη

 

Το ζεστό, λυρικό, μαγευτικό mezzo της ήταν σαγηνευτικό, ωστόσο η φωνή της ήταν ιδιαίτερα ευκίνητη στις υψηλές νότες, κάτι που την καθιστούσε ικανή να αναλάβει και ρόλους σοπράνο». «Ενσάρκωσε με μεγαλοπρέπεια ρόλους όπως το 1994 τη Φενένα στην όπερα ‘Ναμπούκο’ (…) τον Κερουμπίνο στους ‘Γάμους του Φίγκαρο’ ή την Βαλτράουτ στις Βαλκυρίες».

 Η Δάφνη Ευαγγελάτου έμεινε πάντα συνδεδεμένη με την  Ελλάδα. Εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, τραγούδησε μουσική Ελλήνων συνθετών.

Εκτός από την αμιγώς καλλιτεχνική δραστηριότητα, εκείνο για το οποίο θα τη μνημονεύουν γενιές τραγουδιστών ήταν η αγάπη της για τη διδασκαλία στην οποία η Δάφνη Ευαγγελάτου έδινε πολύ μεγάλο βάρος.

Τα μαθήματα ήταν ο τρόπος της να μεταδίδει με ιδιαίτερο ζήλο στους μαθητές της -οι περισσότεροι από τους οποίους διέπρεψαν και διαπρέπουν διεθνώς- την αγάπη της για τη μουσική.

Το 1993 εξελέγη τακτική καθηγήτρια στο Μουσικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου και από το 2001 αντιπρύτανις του ίδιου ιδρύματος. Το 2003 εξελέγη καθηγήτρια στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής της Κοπεγχάγης.

Τον Νοέμβριο του 2006 τιμήθηκε με το «Μεγάλο Βραβείο Μουσικής» της Ενώσεως Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, ενώ το 2015 το Ιόνιο Πανεπιστήμιο την τίμησε για την προσφορά της στον χώρο της μουσικής αναγορεύοντάς την επίτιμη διδάκτορα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών.

  

Ελένη Καραΐνδρου: 

Η διεθνούς φήμης διακεκριμένη Ελληνίδα συνθέτρια, αδέσμευτη, διαισθητική.

                                             Ελένη Καραΐνδρου 

 

 Με αφορμή τα 80ά γενέθλια της Ελένης Καραΐνδρου η εφημερίδα Tagesszeitung  του Βερολίνου παρουσιάζει το πορτραίτο της σπουδαίας Ελληνίδας συνθέτριας.

«Η μουσική της  Καραΐνδρου απλώθηκε και αγκάλιασε τον κόσμο και εμάς, μέσα από τις ταινίες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Τα έργα της αψηφούν κάθε στιλιστικό εξαναγκασμό με σαφείς αναφορές στη λαϊκή μουσική παράδοση. Χωρίς να δεσμεύεται από κανένα μουσικό είδος.

Στη δεκαετία του 1980, το κοινό ερχόμενο σε επαφή με τη μουσική των ταινιών του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, σε σύνθεση πάντα της Ελένης Καραΐνδρου, γνώρισε ένα εντελώς διαφορετικό είδος ελληνικής μουσικής, πέρα το είδος εκείνο που νόμιζε ότι ήδη γνώριζε μέσω της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη»

Το πολυεπίπεδο συνθετικό έργο της Ελένης Καραΐνδρου εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, σαγηνεύει τους λαούς όλου του κόσμου.

Από την ταινία «Μία αιωνιότητα και μια μέρα» του Θεόδωρου Αγγελόπουλου.    Στη φωτογραφία, Μπρούνο Γκαντς και Ιζαμπέλ Ρενό. Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου


Η  εφημερίδα Tagesszeitung του Βερολίνου αναφέρει για τα παιδικά χρόνια της Καραΐνδρου στην ελληνική επαρχία.:

 «Ως παιδί ένιωθε να την σαγηνεύουν οι θόρυβοι της φύσης, έχει πει η Καραΐνδρου, από τον ήχο της καταιγίδας μέχρι τη σιωπή. Μαζί τους μπλέκονταν οι πολυφωνικές ψαλμωδίες των μεγάλων. Και η ίδια τραγουδούσε μαζί τους βυζαντινές εκκλησιαστικές μελωδίες».

 Ακολουθεί η μετάβαση στην Αθήνα, πολυετείς, δύσκολες σπουδές, «εξορία τα χρόνια της χούντας, όπως πολλοί άλλοι Έλληνες» στο Παρίσι και μητέρα πλέον ενός γιου.

 Επιστροφή τη δεκαετία του 1970 στην Ελλάδα, όταν «ξεκινά μια πολιτιστική αφύπνιση». Η Καραΐνδρου συνθέτει μουσική για θέατρο και κινηματογράφο κι έπειτα έρχεται ο πρώτος της δίσκος, «Η Μεγάλη Αγρυπνία».

Η Ελένη Καραΐνδρου «ταξιδεύει» την μουσική της σε κάθε χώρα του κόσμου, ξεπερνώντας κάθε σύνορο και έχει καταφέρει να «κατακτήσει» τα αυτιά των θεατών, με τις μοναδικές μελωδίες της. 

Ακούγοντας τις συνθέσεις της, συνάμα με τις υπέροχες κινηματογραφικές εικόνες, σου δημιουργεί συναισθήματα, που νομίζεις ότι βρίσκεσαι σε μια άλλη εποχή ή ότι πλανάσαι σε ένα όνειρο.

Έχει συνεργαστεί και συνδεθεί με σπουδαίους σκηνοθέτες, οι οποίοι φιλοξένησαν την χαρακτηριστικά ήρεμη μουσική της στις ταινίες τους, καθώς και με τον θεατρικό σκηνοθέτη Αντώνη Αντύπα. 

Ενώ αυτή που τη χαρακτήρισε ήταναδιαμφισβήτητα με τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο, σε 8 ταινίες όπως το «Το Λιβάδι που Δακρύζει» και το «Μία αιωνιότητα και μία μέρα»,  από το 1982 και για 30 χρόνια μέχρι τον ξαφνικό θάνατο του το 2012.                               Ελένη Καραΐνδρου-Θ. Αγγελόπουλος

Τη μουσική της φιλοξένησαν ο Ζυλ Ντασέν, o Chris Marker και Terrence Malick και ο George Miller. 

 

Η Ελένη Καραΐνδρου τιμήθηκε και με το βραβείο Lifetime Achievement Award για τη συνολική προσφορά της στη σύνθεση στα κορυφαία βραβεία κινηματογραφικής μουσικής World Soundrack Awards της Γάνδης.

 Επιμέλεια: Παναγιωτόπουλος Χρήστος

Ρωγμή στην ενημέρωση

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.