ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ: Αναπάντητες κλήσεις στο Skype για την καταγραφή τους
Του Δημήτρη Αγγελίδη
Σχεδόν έναν χρόνο μετά την άφιξή του στην Ελλάδα, τον Αύγουστο του 2020, ο Αμπντέλ, θύμα βασανιστηρίων στην πατρίδα του, το Μαρόκο, προσπαθούσε να καλέσει την Υπηρεσία Ασύλου μέσω Skype, για να καταγραφεί και να κλείσει ραντεβού, για να υποβάλει αίτημα για άσυλο στην Ελλάδα.
«Ζω σε πολλά διαφορετικά μέρη, έναν μήνα εδώ, δυο μήνες εκεί, μερικές φορές μέσα σε βαγόνια τρένου, άλλες σε εγκαταλειμμένα κτίρια, χωρίς ηλεκτρικό, χωρίς νερό, χωρίς σταθερότητα, πηγαίνοντας συνεχώς από το ένα μέρος στο άλλο.
Στην αρχή, μου έστελναν χρήματα οι φίλοι μου και η οικογένειά μου, αλλά μετά από λίγο σταμάτησαν», λέει στην οργάνωση Mobile Info Team, που καταγράφει τη μαρτυρία του στην έκθεση που κυκλοφορεί σήμερα με τίτλο «Ζωές σε αναστολή: η πρόσβαση στο άσυλο στην ελληνική ενδοχώρα, στην Κρήτη και στη Ρόδο». Ο Αμπντέλ ζούσε χάρη στο συσσίτιο που έπαιρνε μία φορά τη μέρα από οργανώσεις και σήμερα μαζεύει και ξαναπουλά σκουπίδια για πέντε ή δέκα ευρώ τη μέρα.
Καλούσε για έναν χρόνο επίμονα, μέσω Skype, την Υπηρεσία Ασύλου, δυο φορές την εβδομάδα, στις ώρες που προβλέπονται για τους αραβόφωνους και για τους γαλλόφωνους. Κατάφερε να απαντηθεί η κλήση του μία και μόνη φορά, στο ωράριο για τους γαλλόφωνους. «Προσπάθησα να μιλήσω στα γαλλικά. Μια γυναίκα απάντησε και μου μίλησε αγγλικά, της απάντησα στα γαλλικά και μου το έκλεισε», λέει.
Χωρίς τη δυνατότητα να καταγραφούν μέσω Skype στην Υπηρεσία Ασύλου, ανυπολόγιστος αριθμός προσφύγων είναι χαμένοι –ζουν χωρίς νομικό καθεστώς, άστεγοι, σε κατάσταση ακραίας φτώχειας, χωρίς χαρτιά, αναγκασμένοι να κρύβονται από την αστυνομία, χωρίς πρόσβαση σε νοσοκομείο και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, πέφτοντας συχνά στα νύχια επιτήδειων, που τους δίνουν χαρτιά χωρίς ισχύ, έναντι αδρής αμοιβής.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι πρόσφυγες της κατηγορίας αυτής είναι άστεγοι 74 φορές πάνω από τον εθνικό μέσο όρο. Σε ποσοστό 56% αναγκάζονται να καταφύγουν σε παράνομη εργασία για να επιβιώσουν.
Αύξηση του χρόνου εξέτασης
Την ώρα που το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου ισχυρίζεται ότι έχει μειώσει τον χρόνο εξέτασης των αιτημάτων ασύλου στις 67 μέρες κατά μέσο όρο, στην πραγματικότητα ο χρόνος αυξάνεται κατά πολύ, αν συνυπολογιστεί το διάστημα αναμονής εκείνων οι οποίοι πρέπει να καταγραφούν μέσω Skype.
Οσοι συνομίλησαν με τη Mobile Info Team, προσπαθούσαν χωρίς επιτυχία να συνδεθούν μέσω Skype για περισσότερους από 14 μήνες, κατά μέσο όρο. Ο ένας στους τρεις προσπαθούσε να συνδεθεί για περισσότερο από δυο χρόνια. Από τα 25 άτομα που προσπαθούσαν να συνδεθούν για δυο μέχρι 38 μήνες, μόνο τρεις κατάφεραν να καταγραφούν.
Στην κλίμακα 1-10, το σύστημα βαθμολογείται με 2 ως προς το πόσο δίκαιο και αποτελεσματικό είναι. Το πρόβλημα είναι παλιό, από όταν ξεκίνησε η Υπηρεσία Ασύλου να εφαρμόζει το σύστημα του Skype το 2015, έχει όμως επιδεινωθεί σοβαρά, τα τελευταία δυο χρόνια. Μετά τον Νοέμβριο του 2019, η πρόσβαση στο Skype μειώθηκε περισσότερο από τρεις φορές σε σχέση με την περίοδο από τον Απρίλιο του 2018 ώς τον Οκτώβριο του 2018.
Το ποσοστό επιτυχίας για τους αραβόφωνους έπεσε στο 2,3% από 19,6%, των ομιλητών της γλώσσας παστούν στο 3,3% από 11,4%, των ομιλητών ντάρι στο 1% από 11%, ενώ όσοι προέρχονται από την Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν φαίνεται ότι αποκλείονται εξ ολοκλήρου από το σύστημα, όπως συνέβη και για τους Κούρδους, το 2018 και το 2020.
Σύμφωνα με την έκθεση, η Υπηρεσία Ασύλου αρνείται να δώσει στοιχεία για τον αριθμό του προσωπικού που διαχειρίζεται το Skype. To 2019, απασχολούνταν μόνο δύο υπάλληλοι, για έξι ώρες την ημέρα, μαζί με έναν διερμηνέα της μιας από τις 18 γλώσσες που εξυπηρετεί το σύστημα, μέσω 15 λογαριασμών που πρέπει να καλέσουν οι ενδιαφερόμενοι.
Φαίνεται ότι τα γραφεία της Υπηρεσίας Ασύλου συμπληρώνουν τις θέσεις καταγραφής με προτεραιότητα στη διά ζώσης καταγραφή των ευάλωτων, των ασυνόδευτων ανήλικων και όσων κρατούμενων απελευθερώνονται. Οταν συμπληρωθούν οι θέσεις, δεν απαντούν στις κλήσεις Skype όσων δεν ανήκουν σ’ αυτές τις κατηγορίες.
Τα πράγματα γίνονται χειρότερα, καθώς η υπηρεσία αλλάζει συχνά τα ωράρια που διατίθενται για κάθε γλώσσα, λίγες ώρες κάθε εβδομάδα, ενώ και η διεύθυνση κάθε λογαριασμού δεν έχει σταθερή μορφή ή αλλάζει συχνά, με αποτέλεσμα να γίνονται συχνά λάθη.
Το υπουργείο και οι κρατικές αρχές αποφεύγουν να ενημερώσουν σωστά τους ενδιαφερόμενους για το σύστημα, με αποτέλεσμα να το πληροφορούνται από άλλους πρόσφυγες, μήνες μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα, γεγονός που αυξάνει κατά πολύ το διάστημα της αναμονής και της ταλαιπωρίας.
Την τεράστια δυσλειτουργία του συστήματος εκμεταλλεύονται επιτήδειοι, που είτε εμφανίζονται σαν δικηγόροι που υπόσχονται στα θύματά τους πρόσβαση στο Skype έναντι 500 - 600 ευρώ ή τους προμηθεύουν με άκυρα χαρτιά καταγραφής για 90 - 500 ευρώ ή έχουν ανοίξει ψεύτικους λογαριασμούς που μοιάζουν με αυτούς της υπηρεσίας και, αφού απαντήσουν την κλήση, τους ζητούν μέχρι 500 ευρώ
Δεν υπάρχουν σχόλια