Τα μυστικά της υπόγειας κοίτης του Κηφισού


Μπάζα, σκουπίδια και μια... λίμνη στο «υπογειοποιημένο» τμήμα του




Σοβαρές ζηµιές στην υπόγεια κοίτη του Κηφισού εντόπισε ομάδα σπηλαιολόγων. Πραγματοποιώντας υπόγεια εξερεύνηση, η ομάδα έφτασε περίπου μέχρι το ύψος των ΚΤΕΛ, όπου συνάντησε έναν λόφο από μπάζα και σκουπίδια, αλλά και μια λίμνη που είχε σχηματιστεί, πιθανόν λόγω καταστροφής του πυθμένα. Τα ευρήματα υποδεικνύουν την ανάγκη ελέγχου στατικότητας, αλλά και καθαρισμού της υπόγειας κοίτης, καθώς κανείς δεν θέλει να διανοηθεί τι θα συμβεί αν για κάποιον λόγο ο Κηφισός «φράξει» σε μια μεγάλη νεροποντή.

Την εξερεύνηση πραγματοποίησαν την προηγούμενη Κυριακή πέντε άτομα από την ομάδα «Γεωμυθική» (Γιώργος Καφαντάρης, Σταύρος Μαρούλης, Θεοδώρα Αλικάκου, Kerry Currie, Δημήτρης Θεοδοσόπουλος), μια παρέα σπηλαιολόγων που πραγματοποιεί «αστικές εξερευνήσεις». Η ομάδα ξεκίνησε την εξερεύνηση από το σημείο στο οποίο ο Κηφισός «υπογειοποιείται», στα σύνορα της Νέας Χαλκηδόνας με τον Δήμο Αθηναίων, με σκοπό να διασχίσουν τα 7 χλμ. της υπόγειας διαδρομής (μέχρι το ύψος του κόμβου Νίκαιας – Ρέντη). Τελικά όμως κατάφερε να φθάσει μόνον στα μισά.

«Στο ύψος των ΚΤΕΛ πέσαμε πάνω σε ανυπέρβλητα εμπόδια και έτσι αναγκαστήκαμε να επιστρέψουμε πάλι πίσω στο σημείο εισόδου μας, ύστερα από 5 ώρες υπόγειας διαμονής», λέει στην «Κ» ο κ. Θεοδοσόπουλος. «Τι βρήκαμε; Τα ανυπέρβλητα εμπόδια που αναφέρουμε και που έχουμε εντοπίσει, τόσο στο ύψος των ΚΤΕΛ όσο και κάτω από τη λεωφόρο, μετά ακριβώς τη συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη, είναι λίμνες που πιθανότατα έχουν δημιουργηθεί από αστοχία του πυθμένα. Στα σημεία αυτά κατακρατείται νερό με μεγάλο βάθος, αφού το χώμα που υπάρχει από κάτω συνεχώς μειώνεται, εφόσον το νερό το απομακρύνει. Αυτό που μας ανησύχησε είναι μήπως σταδιακά, καθώς “φαγώνεται” ο πυθμένας, αρχίζει και αναπτύσσεται πρόβλημα στατικότητας των πλευρικών τοιχίων και κατ’ επέκταση του οδοστρώματος από πάνω σε βάθος χρόνου».

«Μας ανησύχησε το γεγονός, μήπως σταδιακά, καθώς “φαγώνεται” ο πυθμένας, αρχίζει και αναπτύσσεται πρόβλημα στατικότητας των πλευρικών τοιχίων και κατ’ επέκταση του οδοστρώματος».
Σε πολλά σημεία η ομάδα διαπίστωσε ότι ο οπλισμός της σήραγγας είχε εμφανείς ζημιές. «Σε διάφορα σημεία ο οπλισμός της κοίτης έχει αποκαλυφθεί και κατακρατεί σκουπίδια, φερτά, μπάζα και άλλα υλικά. Ως αποτέλεσμα, συσσωρεύονται σε συγκεκριμένα σημεία πολλές ποσότητες μπάζων, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν άλλες μικρές λιμνούλες». Τέλος, η ομάδα εντόπισε και σημεία υπόγειας ρύπανσης των υδάτων. «Παρότι η γενική κατάσταση του νερού ήταν καλή (συναντήσαμε ψάρια και χέλια), εντοπίσαμε συγκεκριμένες πηγές μεγάλων ποσοτήτων ρύπανσης –μάλλον λύματα αποχέτευσης– που έρχονται από τα ρέματα του Περιστερίου (συμβολή στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών). Ιχνη διαχρονικής ρύπανσης υπάρχουν σε πολλά τμήματα του υπογείου και κυρίως στις λίμνες, όπου η ρύπανση κατακάθεται στο χώμα του πυθμένα».

Η ομάδα αποκόμισε την εντύπωση ότι η υπόγεια κοίτη του Κηφισού δεν έχει συντηρηθεί ή καθαριστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Αισθανθήκαμε δέος για το μέγεθος του έργου, τις δια-στάσεις του υπόγειου αγωγού, αλλά και πίκρα για την πλήρη υποβάθμιση των ομβρίων υδάτων και τη γενική παραμέληση του έργου από την κατασκευή του (καμιά συντήρηση, καμιά πρόβλεψη για φρεάτια επίσκεψης ή ράμπες πρόσβασης στο υπό εξερεύνηση τμήμα). Το κυριότερο όμως είναι ότι μας ανησυχεί η στατική κατάσταση της σήραγγας. Δεν θέλει κανείς μας να σκεφθεί τι θα γίνει αν καταρρεύσει ένα τμήμα και “φρακάρει” το νερό σε μια πλημμύρα ή τι επίδραση μπορεί να έχει αυτό στη λεωφόρο Κηφισού».

Από τον Άννα στον Καϊάφα

Η «Κ» απευθύνθηκε στο υπουργείο Υποδομών, στην Περιφέρεια Αττικής και στην ΕΥΔΑΠ. Η τελευταία σημείωσε ότι δεν έχει καμιά αρμοδιότητα. Στέλεχος της Περιφέρειας χαρακτήρισε «γκρίζα ζώνη» την αρμοδιότητα για την υπόγεια κοίτη: η Περιφέρεια έχει την ευθύνη των ρεμάτων (γενικώς) αλλά και της λεωφόρου Κηφισού (τεχνικά έργα, οδόστρωμα, κυκλοφορία), όμως –όπως υποστηρίζουν– ο Κηφισός είναι «χαρακτηρισμένος» ποταμός και τα ποτάμια –άρα και η συγκεκριμένη υπόγεια σήραγγα– είναι υπό την αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών. Τέλος, το υπουργείο Υποδομών δεν ανταποκρίθηκε.

Διαβάστε επίσης:
Σπούδασε Επικοινωνία και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακό στην Πολεοδομία-Χωροταξία στο ΕΜΠ. Εργάζεται στην Καθημερινή από το 1999, τα πρώτα επτά χρόνια ως ελεύθερος συντάκτης και από το 2004 ως συντάκτης για περιβαλλοντικά και πολεοδομικά θέματα, καθώς και δημόσια έργα.

Αναδημοσίευση από kathimerini.gr - 3/8/2023
Ρωγμή στην Ενημέρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.