ΥΠΕΣ: Καταργούνται Νομικά πρόσωπα, Σχολικές επιτροπές, Κοινωφελείς επιχειρήσεις και ενσωματώνονται στους Δήμους.
Μεγάλες αλλαγές στη διακυβέρνηση
των Δήμων και των Περιφερειών φέρνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών
με τίτλο: «Αναμόρφωση του
συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού,
κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων
τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις», το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια
διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023 και
ώρα 22:00.
την προεκλογική περίοδο, λίγες ημέρες πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές, κάτι που αποδεικνύει ότι δεν την ενδιαφέρει μια ουσιαστική συζήτηση, με τους εκπροσώπους των ΟΤΑ, αλλά επιδιώκει μια κατ' επίφαση διαβούλευση για τα μάτια του κόσμου.
Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου
Εσωτερικών περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
2. Η αρμοδιότητα καθαρισμού των
περιφερειακων οδών και των βοηθητικών τους περνάει στους δήμους ΧΩΡΙΣ πόρους,
συμπεριλαμβάνονται στηθαία ασφαλείας, νησίδες, πρανή κλπ.
3. Τη κατάργηση όλων των επιτροπών του Δήμου (εκτελεστική, ποιότητα ζωής,
οικονομική) και τις αρμοδιότητες τους παίρνει η Δημοτική Επιτροπή.
Στο Μέρος Α’ παρατίθενται ο σκοπός και το αντικείμενο του σχεδίου
νόμου, προκειμένου να βελτιωθεί το μοντέλο οργάνωσης των Ο.Τ.Α. με τη
δημιουργία σημαντικών οικονομιών κλίμακας, την αποτελεσματικότερη διαχείριση
πόρων και προσωπικού και την ενίσχυση της διαφάνειας.
α) στην τροποποίηση και κατάργηση
ρυθμίσεων που αφορούν ειδικά στη μεταβατική αυτοδιοικητική περίοδο 2019-2023,
β) στην προσαρμογή του συστήματος
διακυβέρνησης των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης στις αλλαγές που επέφερε ο
ν. 4804/2021 (A’ 90),
γ) στην αναβάθμιση και ενδυνάμωση του
ρόλου των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων και συμβούλων και
δ) στην ενίσχυση της δημόσιας λογοδοσίας
των δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
ΜΕΡΟΣ Γ’: Οι
προτεινόμενες διατάξεις επιδιώκουν την αντιμετώπιση δυσλειτουργιών που
παρουσιάζουν τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) και οι
κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων, λόγω ζητημάτων που σχετίζονται με την
ελλιπή στελέχωσή τους και τη διάσπαση των τοπικών υποθέσεων μεταξύ κεντρικού
δήμου και Ν.Π.Δ.Δ. αυτού.
Η τροποποίηση του μοντέλου οργάνωσης των
δήμων, μέσω της ενσωμάτωσης των Ν.Π.Δ.Δ τους στον πυρήνα της λειτουργίας
τους, δηλαδή με την επαναφορά των αρμοδιοτήτων, των πόρων και του προσωπικού
των Ν.Π.Δ.Δ στον ίδιο τον δήμο, θα οδηγήσει σε
α)
σημαντικές οικονομίες κλίμακας από την ενοποίηση προμηθειών και υπηρεσιών,
β) καλύτερη οργάνωση του ανθρώπινου δυναμικού των δήμων και γ) καλύτερη
οικονομική διαχείριση.
ΜΕΡΟΣ Δ’: Οι
προτεινόμενες διατάξεις θεσπίζουν δημόσιους δείκτες ποιότητας και απόδοσης των
Ο.Τ.Α. και βραβείων για τις βέλτιστες επιδόσεις αυτών, με σκοπό τη χάραξη,την
παρακολούθηση και την υλοποίηση αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών της
τοπικής αυτοδιοίκησης.
ΜΕΡΟΣ Ε’: Με
τις προτεινόμενες διατάξεις επιλύονται διαχειριστικά και οικονομικά ζητήματα
των Ο.Τ.Α. προς διευκόλυνση της εύρυθμης λειτουργίας τους, επέρχονται
βελτιώσεις στο πλαίσιο προστασίας των ζώων συντροφιάς και ρυθμίζονται ζητήματα
κατασκευής και αναβάθμισης χερσαίων συνοριακών σταθμών.
Ποιο συγκεκριμένα διαβάστε το Γ’ ΜΕΡΟΣ του σχεδίου νόμου που αναφέρεται στην ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΦΕΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΗΜΩΝ
Άρθρο 24 Κατάργηση Νομικών
Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και
μεταφορά ως συνόλου αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού στους
Ο.Τ.Α. α’ βαθμού
1. Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με
οποιονδήποτε τρόπο από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (O.T.A.) Α’ βαθμού και
λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 239 έως 242 του ν. 3463/2006 (Α’ 114)
καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές τους ασκούνται από
την 31η.12.2023 από τον οικείο δήμο. Με πράξη του Γραμματέα της οικείας
αποκεντρωμένης διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός
ενός (1) μηνός από την ως άνω ημερομηνία διαπιστώνεται η κατάργησή τους.
2. α. Το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου
αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση
έμμισθης εντολής, που απασχολούνται στα νομικά πρόσωπα που καταργούνται,
καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την
ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής.
β. Το μόνιμο προσωπικό κατατάσσεται σε αντίστοιχες με τα προσόντα του οργανικές
θέσεις ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, το δε προσωπικό με σχέση εργασίας
ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατατάσσεται σε προσωρινές προσωποπαγείς
θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου/ειδικότητας, οι οποίες συστήνονται
στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου και καταργούνται κατά την με
οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου. Η κατάταξη γίνεται με απόφαση του
αρμοδίου προς διορισμό οργάνου του δήμου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα
της Κυβερνήσεως και ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις νόμιμες συνέπειες.
γ. Το μόνιμο προσωπικό καταλαμβάνει ισάριθμες με τον αριθμό των μεταφερόμενων
υπαλλήλων, οργανικές θέσεις στον οικείο δήμο ανά κατηγορία και κλάδο που
συστήνονται αυτοδικαίως, επιπλέον των ήδη υπαρχουσών στον οργανισμό εσωτερικής
υπηρεσίας του δήμου. Για τις θέσεις αυτές εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του
αρμόδιου για διορισμού οργάνου, η οποία ισχύει από την 1η.1.2024 για όλες τις
έννομες συνέπειες.
3. α. Από την κατάργηση του οικείου νομικού προσώπου, τα κινητά και ακίνητα
περιουσιακά του στοιχεία περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που το συνέστησε, ο
οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα εμπράγματα και ενοχικά
δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται
αυτοδικαίως από τον δήμο ή κατά του δήμου χωρίς καμία ειδικότερη διατύπωση από
μέρους του για τη συνέχιση και χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή της δίκης.
β. Εντός ενός (1) μηνός από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης της παρ. 1,
με απόφαση δημάρχου συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των πάσης
φύσεως περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάζονται στον δήμο από το καταργούμενο νομικό
πρόσωπο, που αποτελείται από τον Προϊστάμενο και ένα (1) στέλεχος των
Οικονομικών Υπηρεσιών του δήμου, τον αντιδήμαρχο οικονομικών, ή άλλον
αντιδήμαρχο, σε περίπτωση που δεν έχει οριστεί αντιδήμαρχος οικονομικών, έναν
σύμβουλο της παράταξης της πλειοψηφίας και τον απερχόμενο Πρόεδρο του
καταργούμενου νομικού προσώπου. Σε περίπτωση άρνησής του, η επιτροπή συστήνεται
χωρίς τον Πρόεδρο του νομικού προσώπου και με την προσθήκη ενός επιπλέον
συμβούλου της παράταξης της πλειοψηφίας. Για την υποβοήθηση του έργου της
Επιτροπής δύναται να ανατίθεται η διεκπεραίωση συγκεκριμένων διαδικασιών και
ενεργειών σε ορκωτούς λογιστές. Η Επιτροπή ολοκληρώνει το έργο της καταγραφής
και απογραφής μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη σύστασή της. Η έκθεση
καταγραφής και απογραφής εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο. Η απόφαση του
δημοτικού συμβουλίου, συνοδευόμενη από απόσπασμα της εγκεκριμένης έκθεσης που
περιγράφει τα αποκτώμενα κατά κυριότητα από τον δήμο ακίνητα, καθώς και τα
λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων, αποτελεί τον τίτλο για την καταχώρισή
τους στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο ατελώς.
γ. Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των καταργούμενων
νομικών προσώπων μεταφέρονται με απόφαση της οικείας δημοτικής επιτροπής σε
λογαριασμό του δήμου, αποτελούν έσοδά του και εγγράφονται ως αντίστοιχες
πιστώσεις στον οικείο προϋπολογισμό.
4. Οι αρμοδιότητες των καταργούμενων νομικών προσώπων, η ανάληψη ή η συνέχιση
τυχόν εκτελούμενων χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγράμματων ή
έργων ή υπηρεσίων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς
συνεχίζουν να υλοποιούνται από τις υπηρεσίες του δήμου ή κατά την παρ. 6 του
άρθρου 100 του ν. 3852/2010 (Α’ 87), υπό καθεστώς καθολικής διαδοχής ως προς τα
δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί. Στις υποχρεώσεις και στα
δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται και όσα απορρέουν από συμβάσεις έργου μέχρι
τη λήξη τους. Οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου του προσωπικού που απασχολείται στο
πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από τον καθολικό διάδοχο, σύμφωνα
με την παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4765/2021 (Α’ 28).
5. Εντός έξι (6) μηνών από την κατάργηση των νομικών προσώπων, οι οικείοι δήμοι
τροποποιούν τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους σύμφωνα με το άρθρο 10 του
ν. 3584/2007 (Α’ 143). Η προβλεπόμενη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου της παρ.
2 του άρθρου 10 του ν. 3584/2007 παρέχεται εντός εικοσιπέντε (25) ημερών άλλως
τεκμαίρεται ότι έχει παρασχεθεί.
6. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου:
α) δύναται να καθορίζεται ο κανονισμός λειτουργίας για την άσκηση των
αρμοδιοτήτων των καταργούμενων ν.π.δ.δ. από τις υπηρεσίες των δήμων. Μέχρι την
έκδοση των νέων κανονισμών, για την εύρυθμη άσκηση των ως άνω αρμοδιοτήτων
εφαρμόζονται οι υφιστάμενοι κατά την 31η.12.2023 κανονισμοί λειτουργίας των
ν.π.δ.δ. αυτών και
β) ορίζεται ότι ο δήμος εκπληρώνει τους σκοπούς του καταργούμενου ν.π.δ.δ. και
εξυπηρετεί τις δραστηριότητες που ασκούσε βα) είτε με τις υφιστάμενες οργανικές
μονάδες του δήμου ββ) είτε με τις οργανικές μονάδες των καταργούμενων ν.π.δ.δ.,
οι οποίες μέχρι την ψήφιση του νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας υπάγονται
απευθείας στον δήμαρχο ή σε αντιδήμαρχο που αυτός ορίζει.
7. Εξαιρούνται από την κατάργηση του παρόντος τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, ως
νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού, που ιδρύονται και
λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 244 του ν. 3463/2006 και 28 του ν. 2738/1999
(Α’ 180).
http://www.opengov.gr/ypes/?p=8869
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια