Κατηγορηματικά αντίθετοι οι επιστήμονες της χώρας στην υπαγωγή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στην Πολιτική Προστασία. Απαιτούν την απόσυρση του άρθρου 19 από το Σ/Νόμου
Η Πανελλήνια
Ομοσπονδία Εργαζομένων Ερευνητικών Κέντρων -Ιδρυμάτων -ΠΟΕΕΚ-Ι) Π.Ο.Ε.Ε.Κ.-Ι.
καλεί όλες και όλους τους εργαζόμενους στο χώρο της έρευνας σε κινητοποιήσεις
για την απόσυρση της εν λόγω διάταξης και την ανάσχεση της αποδιάρθρωσης της
Δημόσιας Έρευνας.
– Στάση Εργασίας, Τετάρτη
29 Νοεμβρίου 2023, 09:00–13:00, με συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 10:00 έξω από το
Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας (Λεωφ. Κηφισίας 37– 39,
Μαρούσι)
– 24ωρη Απεργία, Τρίτη 5
Δεκεμβρίου 2023, με συγκέντρωση στις 10:00 έξω από τη Βουλή (Πλ. Συντάγματος).
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Ερευνητικών Κέντρων -Ιδρυμάτων -ΠΟΕΕΚ-Ι) εκφράζει την κατηγορηματική αντίθεσή της με την επιχειρούμενη υπαγωγή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών -ΕΑΑ, στην Πολιτική Προστασία και απαιτεί την απόσυρση του άρθρου 19 από το εν λόγω νομοσχέδιο.
Η
κίνηση αυτή της κυβερνησης, εκτός από ξένη, είναι και εχθρική προς τη Δημόσια
Έρευνα, καθώς επιβάλλεται χωρίς μελέτη, σχεδιασμό, και διαβούλευση με τους
αρμόδιους φορείς για ένα τόσο σοβαρό θέμα.
Χωρίς
μάλιστα να έχει προηγηθεί συζήτηση με τη Διοίκηση, τους επιστήμονες και
εργαζόμενους στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ) και με εκφρασμένες τις
αρνητικές θέσεις του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας Τεχνολογίας και Καινοτομίας
(ΕΣΕΤΕΚ), της Συνόδου Προέδρων Ερευνητικών Κέντρων και Τεχνολογικών Φορέων, των
Συλλόγων Εργαζομένων και Ερευνητών στο ΕΑΑ, συλλόγων άλλων Ερευνητικών Κέντρων,
της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων σε Ερευνητικά Κέντρα και Ιδρύματα
(ΠΟΕΕΚ-Ι), της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, και μεγάλου αριθμού Ακαδημαϊκών.
Το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών (ΕΑΑ), το πρώτο Ερευνητικό Κέντρο στη νεότερη Ελλάδα, συστάθηκε το 1842 και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους δημόσιους ερευνητικούς φορείς της χώρας. Εκπονεί βασική και εφαρμοσμένη έρευνα και υλοποιεί εμβληματικές δράσεις σε εγχώριο, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Αποτελείται από τρία Ινστιτούτα με διακριτά αλλά και αλληλοσυμπληρούμενα ερευνητικά πεδία: α) το Ινστιτούτο Αστρονομίας, Αστροφυσικής και Διαστημικών Εφαρμογών και Τηλεπισκόπησης, β) το Ινστιτούτο Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης, και γ) το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο.
Διεξάγει υψηλού επιπέδου επιστημονική
έρευνα, που κατά κύριο λόγο χρηματοδοτείται μέσω της υλοποίησης διεθνών
και εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων. Οι ερευνητικές υποδομές του ΕΑΑ, δηλαδή
τα εργαστήρια, οι σύγχρονες τεχνολογίες, οι μετρητικοί σταθμοί προμηθεύονται
και συντηρούνται από ερευνητικά προγράμματα, ενώ η κρατική χρηματοδότηση αρκεί
μόνο για την κάλυψη του μισθολογικού κόστους του μόνιμου προσωπικού του, ήτοι
για το 40% περίπου του ανθρώπινου δυναμικού του!
Αποτελεί, τελικά, ένα δημόσιο Ερευνητικό
Κέντρο που αναγκάζεται να αυτοχρηματοδοτείται για να προσφέρει καινοτόμες
υπηρεσίες στη χώρα, να εκπονεί μελέτες, να πληροφορεί και να υποστηρίζει την
Πολιτεία, τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, το ευρύ κοινό.
Σύμφωνα με την ομοσπονδία των εργαζομένων, η
ελληνική κοινωνία θα περίμενε από την Πολιτεία να στηρίξει το σημαντικό αυτό
φορέα. Όπως θα περίμενε παρεμβάσεις για την προώθηση της έρευνας στα Ερευνητικά
Κέντρα της χώρας, τα οποία μέσα σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, σχεδόν ντροπής
για ευρωπαϊκή χώρα, παλεύουν για την επιβίωσή τους.
Αντιθέτως, εδώ και δύο μήνες η
ερευνητική και ακαδημαϊκή κοινότητα παρακολουθεί εμβρόντητη το εγχείρημα
αμφισβήτησης και χειραγώγησης του ΕΑΑ από την κυβέρνηση, η οποία, εμφανώς
ενοχλημένη από την αυτοτελή παρουσία του, ουσιαστικά επιχειρεί να καλύψει τις ευθύνες
της στον τομέα της πολιτικής προστασίας και να φιμώσει όσους δεν μπορούν να
επικυρώσουν τα αφηγήματα που υιοθετεί ως άλλοθι για τις αποτυχημένες πρακτικές
της.
Η κυβέρνηση φέρνει στη βουλή Σ/Ν για την «αναδιάρθρωση της Πολιτικής
Προστασίας» και με το (Άρθρο 19 Μεταφορά
Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής
Προστασίας), σπεύδει να αποσπάσει ένα από τα μεγαλύτερα Ερευνητικά Κέντρα
της χώρας από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (ΓΓΕΚ) στη
Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας!
Χωρίς καμία μελέτη, σχεδιασμό, διαβούλευση
για ένα τόσο σοβαρό θέμα με τους αρμόδιους φορείς! Χωρίς να έχει προηγηθεί
συζήτηση με τη Διοίκηση, τους επιστήμονες και εργαζόμενους στο ΕΑΑ!
Παρά την αρνητική θέση του Εθνικού
Συμβουλίου Έρευνας Τεχνολογίας και Καινοτομίας (ΕΣΕΤΕΚ), της
Συνόδου Προέδρων Ερευνητικών Κέντρων και Τεχνολογικών Φορέων, των Συλλόγων
Εργαζομένων και Ερευνητών στο ΕΑΑ και σε άλλα Ερευνητικά Κέντρα, της
Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων σε Ερευνητικά Κέντρα και Ιδρύματα, της
Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, πλήθους Ακαδημαϊκών, και άλλων.
Χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν ότι η
μεγάλη πλειονότητα των επιστημονικών δραστηριοτήτων και ερευνητικών θεματικών
του ΕΑΑ, όπως Κοσμολογία, Αστροφυσική, Αστρονομία, Πλανητική Φυσική, Ηλιακή
Φυσική, Μαγνητόσφαιρα, Ιονόσφαιρα, Τηλεπισκόπηση, κ.ά., δεν αφορούν στο
Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Ότι ακόμα κι οι συναφείς
με την Πολιτική Προστασία δραστηριότητες του ΕΑΑ δεν υπερβαίνουν το 15% των
συνολικών δραστηριοτήτων του, με το μόνιμο επιστημονικό προσωπικό που
ασχολείται με αυτές να μην υπερβαίνει το 10–15% του συνολικού επιστημονικού
προσωπικού του Φορέα.
Χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το
ειδικό νομικό πλαίσιο που διέπει την έρευνα στην υλοποίηση χρηματοδοτούμενων
ερευνητικών προγραμμάτων, αλλά και τη λειτουργία του ιδιαίτερου περιβάλλοντος
των Ερευνητικών Κέντρων, και την ως εκ τούτων αναγκαιότητα να υπάγονται τα
ερευνητικά κέντρα στη ΓΓΕΚ, την αρμόδια αρχή για την υποστήριξη της ερευνητικής
διαδικασίας και τη θεσμική λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων.
Χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν η
μεγάλη αναστάτωση που θα προκαλέσει στην υλοποίηση διεθνών επιστημονικών
συνεργασιών (με ΝΑSA, ESA, κ.ά.), και στις συμμετοχές σε παγκόσμια μοναδικά
πειράματα με πανευρωπαϊκές πρωτιές και με διεθνή βραβεία.
Αψηφώντας κάθε έννοια ακαδημαϊκής
ελευθερίας ενός επιστημονικού ερευνητικού φορέα που διέπεται υπό το καθεστώς
ιδιαίτερης συνταγματικής προστασίας του άρθρου 16 παρ. 1 του Συντάγματος περί
κατοχύρωσης της ελευθερίας της επιστήμης και της έρευνας.
Αγνοώντας την ευρωπαϊκή και διεθνή
πραγματικότητα, στην οποία δε νοείται κατακερματισμένη έρευνα, αποκομμένη από
την τριτοβάθμια εκπαίδευση, και πολύ περισσότερο, δε νοούνται
ερευνητικοί–ακαδημαϊκοί φορείς κάτω από δομές τύπου Υπηρεσιών Πολιτικής
Προστασίας. Αξίζει να επισημανθεί πως όλα τα Αστεροσκοπεία της Ευρώπης, εάν δεν
είναι ανεξάρτητοι ακαδημαϊκοί οργανισμοί, είτε εποπτεύονται από υπουργεία
έρευνας και εκπαίδευσης, είτε εντάσσονται σε πανεπιστημιακές δομές.
Ποια είναι συνεπώς η πραγματική ανάγκη που ωθεί την Κυβέρνηση σε μια τέτοια κίνηση; Τι περισσότερο θα μπορούσε να προσφέρει το ΕΑΑ στην Πολιτική Προστασία κάτω από την εποπτεία της, που δεν μπορεί να το παρέχει με το ισχύον πλαίσιο μέσω μνημονίων συνεργασίας και προγραμματικές δεσμευτικές συμφωνίες; Μήπως ως υπο-ϋπηρεσία του ΥΚΚΠΠ θα αυξηθεί ο προϋπολογισμός του, θα αναβαθμιστούν οι υποδομές του και οι υπηρεσίες του;
Τίποτα από όλα αυτά δεν πρόκειται να συμβεί παρά μόνο η φίμωση του ΕΑΑ, η περαιτέρω συρρίκνωσή του, και η μεθόδευση για διάλυση του ερευνητικού ιστού της χώρας με αρνητικές συνέπειες στις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων, στα πλαίσια μιας κοντόφθαλμης πολιτικής αντίληψης που φαίνεται να αγνοεί ή να απαξιώνει θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας στην έρευνα και την αποστολή των ερευνητικών κέντρων στη χώρα μας.
Την αντίθεση του στην υπαγωγή του Αστεροσκοπείου στην Πολιτική Προστασία είναι και ο Σύλλογος Προσωπικού του Αστεροσκοπείου. Σε ανακοίνωση του μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Σε δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που απαξιώνουν το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, με αφορμή την αντικειμενική παρουσίαση και απεικόνιση των συνθηκών και της έκτασης των ζημιών από τις πρόσφατες θεομηνίες (πλημμύρες, πυρκαγιές), απαντάμε ότι η επιστημονική έρευνα στηρίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα και επιστημονικά κριτήρια», υπογραμμίζουν οι εργαζόμενοι και ξεκαθαρίζουν πως η κύρια αποστολή του Αστεροσκοπείου δεν σχετίζεται με το συγκεκριμένο υπουργείο».
- Με το άρθρο 20 του σ/ν μεταφέρεται και
η ΕΜΥ στην Πολιτική Προστασία
Άρθρο 20 Μεταφορά Εθνικής
Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής
Προστασίας
1. Η
Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (Ε.Μ.Υ.) μεταφέρεται στο Υπουργείο Κλιματικής
Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, πλην του στρατιωτικού προσωπικού, ως σύνολο
αρμοδιοτήτων, προσωπικού, οργανικών θέσεων, διάρθρωσης και υλικοτεχνικής
υποδομής και λειτουργεί εφεξής ως αυτοτελής υπηρεσία αυτού, με την εξαίρεση του
δευτέρου εδαφίου. Τα περιφερειακά μετεωρολογικά κέντρα, τα μετεωρολογικά
γραφεία των αεροδρομίων και των αερολιμένων και οι μετεωρολογικοί σταθμοί των
άρθρων 25 έως 29 του π.δ. 161/1997 (Α’ 142) υπάγονται απευθείας στον Υπουργό
Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, που αναλαμβάνει τον συντονισμό και
έλεγχο των έργων και εργασιών που εκτελούν σε ό,τι αφορά την αποστολή τους.
2. Οι υπηρεσίες της παρ. 1, με τη διάρθρωση, τις αρμοδιότητες, την έδρα και τη
χωρική αρμοδιότητα που έχουν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, αποτελούν τις
οργανωτικές και εκτελεστικές δομές υλοποίησης και επίτευξης των στρατηγικών
στόχων του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
3. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται ως αρμόδιος ο Διοικητής ή
Υποδιοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας, νοείται εφεξής ο Γενικός Γραμματέας
Πολιτικής Προστασίας.
Παρά
τις δικαιολογημένες αντιδράσεις, ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το
βήμα της βουλής αναφερόμενος στο θέμα είπε:
«Αναζητούμε
την επιστημονική γνώση, αλλά τη θέλουμε ενσωματωμένη στο υπουργείο, που έχει
τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο», ενώ άφησε και αιχμές, λέγοντας ότι πρέπει
«όλοι να είναι υπόλογοι και να μη λένε εκ των υστέρων “α, εμείς τα είπαμε αλλά
δεν μας άκουσαν”».
ΠΗΓΗ: poeek-i.gr
- Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Ερευνητικά Κέντρα
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια