ΒΥΡΩΝΑΣ: Σχολικό λεωφορείο έπεσε σε χαντάκι εργασιών φυσικού αερίου στη λεωφόρο Καρέα

   Ευθύνεται η δημοτική αρχή και η τεχνική υπηρεσία για τα έργα που  γίνονται  στους δρόμους, τα πεζοδρόμια, στις πλατείες της πόλης.


Σοβαρό περιστατικό σημειώθηκε το πρωί της Τρίτης 11/6, στη λεωφόρο Καρέα, όταν ένα σχολικό λεωφορείο ξέφυγε από την πορεία του. Η πίσω ρόδα του βυθίστηκε σε χαντάκι. Το  χαντάκι αυτό έχει ανοιχθεί για την εγκατάσταση αγωγών φυσικού αερίου σε μεγάλο μήκος στην λεωφόρο Καρέα στην κάθοδο προς Βύρωνα στην περιοχή των Αναπηρικών. Τα έργα αυτά στερούνται επαρκής σήμανσης και μέτρων παρά το ότι γίνονται σε λεωφόρο ευρείας κυκλοφορίας. Έρχονται έτσι στην επιφάνεια τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι πολίτες εξ αιτίας των έργων μικρότερων ή μεγαλύτερων που γίνονται στους δρόμους, από διάφορους εργολάβους. Αυτό το διαρκές ράβε - ξήλωνε από κάθε λογής τεχνικές εταιρείες, που φέρνουν αναστάτωση στην πόλη -κυκλοφοριακή, θόρυβο, σκόνη κ.λπ.- δημιουργεί πολλές φορές επικίνδυνες παγίδες για πεζούς και οχήματα με τα ελλιπή μέτρα προστασίας και ασφάλειας που λαμβάνονται.



Στο συγκεκριμένο ατύχημα επί της λεωφόρου Καρέα δεν προέκυψε κάποιος τραυματισμός. Οι εργασίες για την εγκατάσταση του φυσικού αερίου στην περιοχή έχουν σταματήσει προσωρινά και αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να συνεχιστούν τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο η τάφρος παραμένει με ανεπαρκή μέτρα προστασίας την ήμερα και πολύ περισσότερο το βράδυ καθώς δεν υπάρχει σήμανση ούτε φανάρια προειδοποίησης. Η διέλευση των μεγαλύτερων οχημάτων, λεωφορείων, φορτηγών κ.λπ. γίνεται οριακά στο οδόστρωμα και δεν αποκλείεται να συμβεί κάποιο πολύ σοβαρό ατύχημα.

Δεν είναι πρώτη φορά που παρατηρούμε ότι οι εργολάβοι, που έχουν αναλάβει την εγκατάσταση αγωγών φυσικού αερίου, οπτικών ινών αλλά και της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ -εκτός του ότι δεν τηρούν τους όρους ασφάλειας (σήμανση και οριοθέτηση) κατά την διάρκεια της εκτέλεσης των έργων- τελικά αποκαθιστούν πλημμελώς το οδόστρωμα και σχεδόν ποτέ δεν το επαναφέρουν στην πρότερη κατάσταση

Στην πόλη μας υπάρχουν όμως κατά το παρελθόν τραυματισμοί πολίτων, έχουν προκληθεί ζημιές σε σπίτια και καταστήματα. Προσκρούουν μοτοσικλετιστές σε καπάκια αποχετευτικού δικτύου λόγω της υψομετρικής διαφοράς του οδοστρώματος, ενώ υπάρχουν και άλλα περιστατικά που δεν καταγγέλλονται. Στο δήμο φθάνουν συνήθως μείζονα περιστατικά, όπως στην περίπτωση κατοικίας στην οδό Ηρακλέους, που υπέστη ζημιά εξ αιτίας έργων εργολάβου, πριν από 3 χρόνια. 

Αποτρεπτικό ρόλο για την επίσημη καταγγελία των γεγονότων αυτών αποτελεί το γεγονός πως δεν υπάρχει αυτεπάγγελτη διαδικασία, που να αποφέρει άμεσα πρακτικά αποτελέσματα. Έτσι οι πολίτες δεν εμπιστεύονται τη δημόσια διοίκηση και δεν προσδοκούν πως θα αλλάξει κάτι. Σε σοβαρές ζημιές, που προκύπτουν κατά καιρούς, ουσιαστικά εναπόκειται στον εκάστοτε πολίτη και την οικονομική του δυνατότητα να προσφύγει ο ίδιος στα δικαστήρια προσπαθώντας να αποζημιωθεί.

Οι πολίτες αρκετές φορές εκφράζουν ανησυχίες για την ασφάλεια των πεζών και των οχημάτων κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εργασιών, που γίνονται στο οδικό δίκτυο, και απευθύνονται σε παράγοντες του δήμου και των υπηρεσιών του, συνήθως χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

Οι σύνηθες απαντήσεις είναι, "τι να κάνουμε, να μην γίνουν έργα", "δεν φταίει ο δήμος, τα έργα είναι της ΔΕΔΗΕ/ΕΥΔΑΠ/Εργολάβου για οπτική ίνα/ύδρευση/ρεύμα", "δεν δώσαμε ο δήμος άδεια, είναι ευθύνη του εργολάβου" κοκ. Και όπως όλοι / όλες, που ζούμε σε αυτή την πόλη, βλέπουμε ότι όταν τελειώνει ένα έργο, το οδόστρωμα δεν επανέρχεται στην προγενέστερη μορφή του. Παντού υπάρχουν παγίδες, όπως αυτές στις φωτογραφίες που παραθέτουμε για πεζούς, δίκυκλα, οχήματα.

Ορισμένοι, κυρίως οι εκάστοτε διοικούντες, θέλοντας πιθανά να δικαιολογήσουν αυτή την κατάσταση, να αποφύγουν τις ευθύνες που έχουν, αναφέρουν π.χ. ότι... σύμφωνα με τον Νόμο 2364/1995 (παράγραφος 3 του Άρθρου 7) για τις συγκεκριμένες εργασίες -π.χ. για την εγκατάσταση του φυσικού αερίου- δεν απαιτείται έκδοση οποιασδήποτε άδειας από οποιαδήποτε δημόσια, δημοτική, νομαρχιακή ή κοινοτική αρχή ή από οποιονδήποτε άλλο φορέα.

Ξεχνούν βέβαια να αναφέρουν τις ευθύνες που έχει ο δήμος, η δημοτική αρχή και η τεχνική υπηρεσία για τα έργα που γίνονται στους δρόμους, τα πεζοδρόμια, στις πλατείες της πόλης. Αυτό το προσπερνούν τεχνηέντως, δεν παρεμβαίνουν και δεν ενημερώνουν τους πολίτες για το που πρέπει να απευθύνονται όταν έρχονται αντιμέτωποι με τέτοια προβλήματα.

Σύμφωνα με την νομοθεσία...

Η μη τοποθέτηση από τον επιβλέποντα μηχανικό του δήμου σηματοδότησης της οδού, τουλάχιστον με τις απαραίτητες προειδοποιητικές πινακίδες, συνιστά παρανομία κατά τα άρθρα 105-106 του Εισαγωγικού Νόμου Αστικού Κώδικα και ο δήμος ευθύνεται σε αποζημίωση.

Η ευθύνη του δήμου (και του δημοσίου) είναι αυτοτελής, μη επηρεαζόμενη από τυχόν ευθύνη του αναδόχου για βλάβες στα έργα ή για τη μη τήρηση των υποχρεώσεών του, που προκύπτουν από το νόμο, τη σύμβαση, τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις αρχές της καλής πίστεως.
Νόμος 3481/2006 - ΦΕΚ 162/Α/2-8-2006

Άρθρο 7: Συντήρηση οδών

1. Στην παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 2503/1997 (ΦΕΚ 107 Α΄), μετά το πρώτο εδάφιο, προστίθεται νέο εδάφιο, ως ακολούθως:
«Επίσης δεν καταργούνται και εξακολουθούν να αποτελούν υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων οι Διευθύνσεις: α) Κατασκευής Έργων Οδοποιίας (Δ.Κ.Ε.Ο.), β) Κατασκευής Υδραυλικών Έργων (Δ.Κ.Υ.Ε.) και γ) Κατασκευής Έργων Συντήρησης Οδοποιίας (Δ.Κ.Ε.Σ.Ο.).
2. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων καθορίζονται οι οδοί του Νομού Αττικής που έχουν πρωτεύουσα σημασία για την κυκλοφορία των οχημάτων και τα ολοκληρωμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που ανήκουν στην αρμοδιότητα των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Δημόσιων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων.
3. Με αποφάσεις των κατά τόπους αρμόδιων Γενικών Γραμματέων των Περιφερειών της Χώρας, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη την απόφαση της παραγράφου 2 και εκδίδονται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος της και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι οδοί που ανήκουν στην αρμοδιότητα συντήρησης των υπηρεσιών της οικείας Περιφέρειας και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Αρμόδιοι προς συντήρηση όλων των υπόλοιπων δημόσιων οδών είναι οι δήμοι και οι κοινότητες, ο καθένας μέσα στα όρια της διοικητικής του περιφέρειας.
4. Για την εφαρμογή των παραγράφων 2 και 3, ως «συντήρηση» νοείται η αποκατάσταση των βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας της οδού (στηθαία, νησίδες ασφαλείας, σήμανση κ.ο.κ.), επιφυλασσομένων των διατάξεων που ισχύουν κάθε φορά για την αρμοδιότητα και τις ευθύνες των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας. Την υπηρεσία που έχει κατά τα ανωτέρω την αρμοδιότητα συντήρησης των οδών βαρύνει η υποχρέωση και η δαπάνη ηλεκτροφωτισμού τους, σύμφωνα με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές. Με τις διατάξεις του παρόντος δεν θίγονται οι αρμοδιότητες που αφορούν την καθαριότητα της επιφάνειας των οδών.
5. Οι αρμόδιες για τη συντήρηση των οδών υπηρεσίες υποχρεούνται να ελέγχουν, τουλάχιστον ανά δεκαπενθήμερο, τις οδούς της αρμοδιότητάς τους, για τη διαπίστωση βλαβών του οδοστρώματος και των λοιπών στοιχείων ασφαλείας της οδού και να καταγράφουν τα ευρήματα σε ειδικό βιβλίο, που τηρείται με ευθύνη του Προϊσταμένου τους. Τα όργανα της Ελληνικής Αστυνομίας υποχρεούνται να ειδοποιούν αμέσως και εγγράφως τις αρμόδιες για τη συντήρηση των οδών υπηρεσίες, για την ύπαρξη βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας των οδών που υποπίπτουν στην αντίληψή τους και εκθέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των χρηστών της οδού. Κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης μπορεί να προβαίνει επίσης σε γραπτή ειδοποίηση των αρμόδιων για τη συντήρηση υπηρεσιών, με οποιοδήποτε μέσο (όπως ιδίως τηλεομοιοτυπία, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ταχυδρομική επιστολή), η οποία καταχωρίζεται από τις ως άνω υπηρεσίες στο τηρούμενο ειδικό βιβλίο.
6. Η αρμόδια προς συντήρηση της οδού υπηρεσία υποχρεούται να πραγματοποιήσει με όργανά της αυτοψία της βλάβης, μέσα σε δύο (2) εργάσιμες ημέρες αφότου λάβει με οποιονδήποτε τρόπο γνώση αυτής και να συντάξει συνοπτική έκθεση περί της έκτασης και του είδους της και της ύπαρξης ή μη ανάγκης άμεσης αντιμετώπισης. Εφόσον κατά την αυτοψία διαπιστωθεί επικινδυνότητα της βλάβης για την οδική ασφάλεια, λαμβάνονται άμεσα από τους διενεργούντες την αυτοψία τα απαραίτητα μέτρα για την προσωρινή της αποκατάσταση, εφόσον αυτή είναι δυνατή, άλλως για την οριοθέτηση και την κατάλληλη σήμανσή της, προς αποφυγή ατυχημάτων. Η αποκατάσταση των βλαβών που κρίνονται επικίνδυνες για την οδική ασφάλεια ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός δέκα (10) ημερών από τη διενέργεια της αυτοψίας. Οι ενέργειες της παραγράφου αυτές καταγράφονται σε ειδικό Πρωτόκολλο Αντιμετώπισης Βλάβης, το οποίο συντάσσεται και υπογράφεται από τον υπάλληλο ή τους υπαλλήλους που ορίσθηκαν υπεύθυνοι κατά τα ανωτέρω και θεωρείται από τον αρμόδιο προϊστάμενο της υπηρεσίας. Η μη τήρηση των υποχρεώσεων αυτής και της προηγούμενης παραγράφου με υπαιτιότητα των αρμόδιων οργάνων συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα.
7. Οι επιχειρήσεις και οι Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας, όπως ιδίως η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε., η Δ.Ε.Η. Α.Ε., ο Ο.Τ.Ε. Α.Ε., η Δ.ΕΠ.Α. Α.Ε., οι δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και τα νομικά ή φυσικά εν γένει πρόσωπα που εκτελούν έργα επί των οδών, υποχρεούνται να αποκαθιστούν πλήρως τις τομές και παντοειδείς φθορές του οδοστρώματος και των λοιπών στοιχείων ασφαλείας των οδών, εντός της προθεσμίας που αναγράφεται στην άδεια που εκδίδει η αρμόδια για τη συντήρηση της οδού υπηρεσία κατά την παρ. 3 του άρθρου 47 του ν. 2696/1999 (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας – ΦΕΚ 57 Α΄) και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δέκα (10) ημέρες από του πέρατος των εργασιών, επί των τμημάτων των οδών τα οποία παραδίδονται στην κυκλοφορία. Αν δεν αποκατασταθούν οι βλάβες και τομές του οδοστρώματος ή δεν αποκατασταθούν εντέχνως και επαρκώς, κατά την κρίση του οικείου φορέα συντήρησης της οδού, ο φορέας αυτός υποχρεούται να αποκαταστήσει τη βλάβη εις βάρος και για λογαριασμό του προσώπου για λογαριασμό του οποίου εκτελείται το έργο και περαιτέρω να βεβαιώσει και εισπράξει τη σχετική δαπάνη κατά τις διατάξεις είσπραξης των δημοσίων εσόδων.
8. Οι διατάξεις του παρόντος δεν επηρεάζουν την κατάταξη και χαρακτηρισμό των οδών και τις συνέπειες που απορρέουν από την κατάταξη, κατά τις ισχύουσες διατάξεις.
Στο δήμο Βύρωνα εφαρμόζονται τα παραπάνω; Και αν όχι γιατί; Ποιος ευθύνεται για αυτό;

Τα όργανα της ελληνικής αστυνομίας υποχρεούνται να ειδοποιούν αμέσως και εγγράφως τις αρμόδιες για τη συντήρηση των οδών υπηρεσίες, για την ύπαρξη βλαβών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφαλείας των οδών που υποπίπτουν στην αντίληψή τους και εκθέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των χρηστών της οδού. Το κάνουν αυτό; ή μήπως είναι παρόντα κυρίως στην καταστολή εργατικών, φοιτητικών και μαθητικών κινητοποιήσεων;

Ποιος όμως θα επιβάλει την εφαρμογή της νομοθεσίας αυτής; Ποιος, πως και από που ελέγχει και ποιες είναι οι συνέπειες, που έχει για την μη εφαρμογή του νόμου, έναντι των δικαιωμάτων των πολτών για την ασφαλή και βιώσιμη κίνηση στην πόλη και την ποιότητα ζωής.

Η σύνηθες απάντηση είναι, "μα τώρα τι ψάχνεις, Κόρακας Κουράκου μάτι δεν βγάζει!".

Θα αρκεστούμε σε αυτό και θα συνεχίσουμε να παραμένουμε αδρανείς, αδιάφοροι, απογοητευμένοι μπροστά σε μία πραγματικότητα που μας θυμώνει και μας ζημιώνει ή θα μάθουμε να παρεμβαίνουμε, να διεκδικούμε τα συλλογικά και ατομικά μας δικαιώματα, από όλους τους φορείς της τοπικής και κεντρικής εξουσίας -και παράλληλα να προσπαθούμε και οι ίδιοι να γινόμαστε καλύτεροι για το καλό όλων μας;

Οφείλουμε να κάνουμε πράξη τη διεκδίκηση μιας καλύτερης ζωής και καλύτερων όρων στην πόλη που ζούμε.

Παραθέτουμε μερικά παραδείγματα από τους δρόμους του Βύρωνα...

 
                                       Φρεάτιο επί της οδού Αδαμαντίου Κοραή                                                                    

 
                                       Φρεάτιο επί της οδού Αγ. Αποστόλων 

Φρεάτιο επί της οδού  Βρυούλων

Φρεάτιο επί της οδού Κύπρου

Οδόστρωμα  επί της οδού Πύρρου και Κύπρου



Ρωγμή στην Ενημέρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.