Νομοσχέδιο ΥΠΕΣ: Τριπλασιάζεται το πρόστιμο για αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων. Σε δόσεις τα δημοτικά χρέη

Νέα ευνοϊκή ρύθμιση για οφειλές 3,6 δισ. ευρώ στους Δήμους. Αποπληρωμή σε 60 δόσεις και «κούρεμα» έως 95% στις προσαυξήσεις.


Κατατέθηκε στη Βουλή από τον υπουργό Εσωτερικών (ΥΠΕΣ) Θοδωρή Λιβάνιο το σχέδιο νόμου που περιλαμβάνει τη ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και φέρει τον τίτλο «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών ρυθμίζει μεταξύ  άλλων ζητήματα που αφορούν στην καθημερινότητα των πολιτών, στη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας.

Μεταξύ άλλων, οι διατάξεις περιλαμβάνουν:

- Τον τριπλασιασμό των προστίμων για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων και την αυστηροποίηση κυρώσεων για τη μη συμμόρφωση των παραβατών στην άρση της παράνομης κατάληψης. Επιπλέον, σε περίπτωση που η αυθαίρετη χρήση αφορά οδεύσεις τυφλών ή ελεύθερη ζώνη σε πεζόδρομο, για τα οποία σήμερα προβλέπεται αυστηρότερο πρόστιμο, και αυτό διπλασιάζεται σε σχέση με το ισχύον. Σε περίπτωση υποτροπής, αν επιβληθεί η σφράγιση του καταστήματος και παραβιαστεί, τότε αφαιρείται οριστικά η άδεια λειτουργίας του καταστήματος.

Με αυτοψία του Δήμου ή των Αστυνομικών Αρχών γίνεται καταγραφή της αυθαίρετης χρήσης του κοινόχρηστου χώρου και των αντικειμένων επί της επιφάνειας. Επιδίδεται στον παράβαση εντολή αφαίρεσης των αντικειμένων μέσα σε επτά (7) ημέρες από την επομένη της επιδόσεως. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης και με την παρέλευση επτά (7) ημερών, εφ’ όσον διαπιστωθεί δεύτερη παράβαση, αφαιρείται η άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών με πρόβλεψη μη χορήγησης νέας άδειας το νέο ημερολογιακό έτος. Στην περίπτωση των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, επιβάλλεται το διπλάσιο του προστίμου ή σφράγιση από μία (1) έως δέκα (10) ημέρες.

 Ρύθμιση οφειλών έως και 60 δόσεις

Σχετικά με την ρύθμιση οφειλών προς τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα, αυτή αφορά χρέη που έχουν βεβαιωθεί έως την 31η Αυγούστου 2024 και εκκινεί ύστερα από αίτηση του οφειλέτη προς τον Δήμο.
Η ρύθμιση εξυπηρετεί για άλλη μια φορά κυρίως τους "μπαταξήδες" που ενώ έχουν την δυνατότητα δεν πληρώνουν, με αποτέλεσμα  οι συσσωρευμένες οφειλές να ανέρχονται σε 3,6 δις ευρώ. 

Με εκπτώσεις έως 95% στις προσαυξήσεις που παραπέμπουν σε ολική διαγραφή και σε 60 μηνιαίες δόσεις μπορούν χιλιάδες οφειλέτες να ρυθμίσουν χρέη 3,6 δισ. ευρώ που έχουν βεβαιωθεί έως 31 Αυγούστου 2024 στους δήμους αποφεύγοντας κατασχέσεις τραπεζικώς λογαριασμών.

Με τη νέα διάταξη που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων εκπνέει στις 30 Νοεμβρίου. Παράλληλα ανοίγει ο δρόμος για υπαγωγή χρεών άνω των 10.000 ευρώ στον εξωδικαστικό μηχανισμό

Οι οφειλές ρυθμίζονται και καταβάλλονται με απαλλαγή από τις διάφορες προσαυξήσεις, και πρόστιμα, ως εξής:

α) αν εξοφληθούν εφάπαξ, με απαλλαγή κατά 95%,

β) αν εξοφληθούν σε δύο έως έξι δόσεις, με απαλλαγή κατά 85%,

γ) αν εξοφληθούν σε επτά έως 12 δόσεις, με απαλλαγή κατά 80%,

δ) αν εξοφληθούν σε 13 έως 60 δόσεις, με απαλλαγή κατά 75%.

- Αναλυτικότερα σύμφωνα με τη διάταξη:

1. Στη ρύθμιση εντάσσονται κάθε είδους οφειλές προς τους Δήμους και τα νομικά πρόσωπα των Δήμων που έχουν βεβαιωθεί έως τις 31 Αυγούστου 2024. Συνολικά οι οφειλές ανέρχονται σε 3,6 δισ. ευρώ.

2. Η τακτοποίηση των οφειλών ισχύει για φυσικά και νομικά πρόσωπα που θα υποβάλλουν στην αρμόδια για την είσπραξή τους υπηρεσία του οικείου δήμου ή του νομικού του προσώπου. Η αίτηση υποβάλλεται έως τις 30 Νοεμβρίου 2024.

3. Φυσικά πρόσωπα τα οποία πληρούν τα κριτήρια του ευάλωτου οφειλέτη, έχουν τη δυνατότητα, ύστερα από αίτηση, να ρυθμίσουν τις οφειλές και να απαλλαγούν από προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα έως και 95%. Συγκεκριμένα 85% αν η οφειλή εξοφληθεί σε 2 έως έξι 6 δόσεις, 80% για εξόφληση οφειλής σε 7 έως 12 δόσεις και 75% για εξόφληση οφειλής σε 13 έως 60 δόσεις.

4. Οι οφειλές ρυθμίζονται σε έως 60 μηνιαίες δόσεις με ελάχιστη τα 50 ευρώ.

5. Στη ρύθμιση μπορεί, επίσης, να υπάγονται και οφειλές που κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, τελούν σε αναστολή, διοικητική ή εκ του νόμου, έχουν υπαχθεί σε προηγούμενη ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, η οποία είναι σε ισχύ, με απώλεια των ευεργετημάτων της προηγούμενης ρύθμισης και χωρίς η υπαγωγή τους να συνεπάγεται επιστροφή καταβληθέντων ποσών, και δεν έχουν βεβαιωθεί, επειδή εκκρεμεί για αυτές δικαστική αμφισβήτηση σε οποιονδήποτε βαθμό, εφόσον, στην τελευταία περίπτωση, ο οφειλέτης παραιτηθεί από τα ασκηθέντα ένδικα βοηθήματα ή μέσα. Αν με το ένδικο βοήθημα είχε συνυποβληθεί αίτημα συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς, η ανωτέρω παραίτηση καταλαμβάνει και το αίτημα αυτό. Βεβαίωση της γραμματείας του δικαστηρίου, όπου εκκρεμούσε η υπόθεση, ότι έχει υποβληθεί παραίτηση, επισυνάπτεται στην αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση.

6. Η ρύθμιση χορηγείται με απόφαση που εκδίδεται από τον προϊστάμενο της οικονομικής υπηρεσίας του δήμου ή του νομικού προσώπου, η οποία γνωστοποιείται στον αιτούντα, με συστημένη επιστολή αν η αίτηση υποβλήθηκε έγχαρτα ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο αν υποβλήθηκε ψηφιακά.

7. Η πληρωμή, είτε του εφάπαξ ποσού είτε της πρώτης δόσης, πραγματοποιείται μέσα σε 3 εργάσιμες ημέρες από την ημέρα γνώσης του οφειλέτη περί υπαγωγής του στη ρύθμιση, διαφορετικά η ρύθμιση καταργείται αυτοδικαίως. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του αντίστοιχου μήνα, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη ειδοποίηση του οφειλέτη.

8. Η καθυστέρηση καταβολής δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση με μηνιαία προσαύξηση 5% επί του ποσού της δόσης, από την επομένη της ημέρας που όφειλε αυτή να καταβληθεί.

9. Εφόσον ο ευάλωτος οφειλέτης σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης, εξοφλήσει εφάπαξ τις υπόλοιπες δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών, παρέχεται απαλλαγή κατά ποσοστό επί του εναπομείναντος ποσού των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής και των προστίμων, ίσο με αυτό που αντιστοιχεί στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων που τελικά διαμορφώνεται, με αντίστοιχη τροποποίηση της αρχικής απόφασης.

10. Εφόσον ο οφειλέτης έχει καταβάλει το 5% της ρυθμιζόμενης οφειλής του, για οφειλή μέχρι 5.000 ευρώ, ή το 10% της ρυθμιζόμενης οφειλής του, για οφειλή πάνω από 5.000 ευρώ ο Δήμος ή το νομικό πρόσωπο προβαίνει σε εντολή άρσης της δέσμευσης της φορολογικής ενημερότητας και σε εντολή για επαναδέσμευση σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής έστω και μίας από τις δόσεις. Με τις ίδιες προϋποθέσεις, αναστέλλονται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για κατασχέσεις οι οποίες έχουν επιβληθεί στα χέρια τρίτων ή για τις οποίες έχουν εκδοθεί οι σχετικές παραγγελίες, τα αποδιδόμενα, όμως, από αυτές ποσά λαμβάνονται υπόψη για την κάλυψη δόσης ή δόσεων της ρύθμισης, εφόσον δεν πιστώνονται με άλλες οφειλές που δεν έχουν ρυθμιστεί. Αν ο οφειλέτης απωλέσει το ευεργέτημα της ρύθμισης, τα μέτρα που έχουν ανασταλεί συνεχίζονται.

11. Σε περίπτωση μη καταβολής δυο συνεχόμενων δόσεων ή τριών δόσεων συνολικά, η ρύθμιση διακόπτεται και βεβαιώνονται εκ νέου τα οφειλόμενα, μαζί με τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις που έχουν διαγραφεί.

12. Χρέη άνω των 10.000 ευρώ μπορούν να υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Στην περίπτωση αυτή το χρέος βεβαιώνεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ η οποία πλέον το διαχειρίζεται ως χρέος του Δημοσίου και αν ο εξωδικαστικός δουλέψει και η οφειλή εξοφληθεί, η ΑΑΔΕ παρακρατά το 5% των εισπράξεων και αποδίδει στους Δήμους το υπόλοιπο. Αν το χρέος δεν ρυθμιστεί τότε, από την ώρα που έχει βεβαιωθεί στις Δ.Ο.Υ, ανοίγει ο δρόμος για εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων με την εφαρμογή μέτρων αναγκαστικής είσπραξης, δηλαδή κατασχέσεις και πλειστηριασμούς.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η διάθεση περίπου 200 εκατ. ευρώ, εντός του 2024 στους Δήμους και στις Περιφέρειες της χώρας για λειτουργικές δαπάνες και εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, καλύπτοντας ένα  τμήμα των αυξημένων απαιτήσεων των ΟΤΑ. Από το 2025, δε, η χρηματοδότησή τους αυξάνεται κατά 53 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

-Αλλάζει το τέλος παρεπιδημούντων

Πρόβλεψη προκειμένου να αυξηθεί το τέλος παρεπιδημούντων    και να αποτελεί αποκλειστικό έσοδο των Δήμων περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο. Ο υπουργός, Θεόδωρος Λιβάνιος εισάκουσε το αίτημα της ΚΕΔΕ για κλιμακωτό τέλος παρεπιδημούντων που ξεκινά από το 0,5% αλλά ανεβαίνει στο 0,75% για τα ξενοδοχεία, στο 2% για καζίνο, στο 5% στα νυκτερινά κέντρα και τα κέντρα διασκέδασης και στο 15% για τις ιαματικές πηγές. Για την αύξηση από 0,5% στο 0,75% απαιτείται απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.           Η απόδοση του τέλους παρεπιδημούντων από τους καταστηματάρχες είναι υποχρεωτική και στην περίπτωση μη απόδοσής του προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα.

-  Επιβράβευση των καλύτερων Δήμων και Περιφερειών

Για την βελτίωση των επιδόσεων των Δήμων τόσο στο σκέλος των οικονομικών, όσων και των διοικητικών λειτουργιών προβλέπεται ένα σύστημα επιβράβευσης για τον καλύτερο Δήμο ή την καλύτερη Περιφέρεια. Προβλέπεται και οικονομικό έπαθλο με το ποσόν που αντιστοιχεί στο 0,2‰ επί του συνολικού ετήσιου ύψους των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων για Δήμους ή Περιφέρειες αντίστοιχα. Η επιβράβευση θα προσδιορίζεται από τα στοιχεία των επιδόσεων, που θα εξάγονται από τον Κόμβο Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης (deiktesOTA.gov.gr), όπου θα καταχωρούνται στοιχεία για την οικονομική και διοικητική λειτουργία των ΟΤΑ και των νομικών προσώπων τους, των συνδέσμων και των ΦΟΔΣΑ. 

- Ξεκινά η σύνταξη του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης

Τέλος, την επίσημη έναρξη του διαλόγου για την σύνταξη του νέου Κώδικα Αυτοδιοικησης. Με την ψήφισή του νόμου συγκροτείται η επιτροπή που θα επεξεργαστεί διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που είχε ψηφιστεί το 2006.

Στην 23μελή επιτροπή για την  σύνταξη του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης, που θα αφορά τους 332 Δήμους και τις 13 Περιφέρειες, η εκπροσώπηση εκ μέρους της ΚΕΔΕ θα είναι από δυο μέλη και από την ΕΝΠΕ επίσης δυο, ενώ από τα συνδικάτα των εργαζομένων στους ΟΤΑ θα συμμετέχουν ένας από την ΠΟΕ – ΟΤΑ και ένας από την ΠΟΠ – ΟΤΑ. Την προεδρία της Επιτροπής ορίζει ο υπουργός Εσωτερικών επιλέγοντας μεταξύ του γενικού γραμματέα Αυτοδιοίκησης του υπουργείου Εσωτερικών, του συμβούλου του Συμβουλίου της Επικρατείας, του καθηγητή ή αναπληρωτή καθηγητή Νομικής ή ενός από τους δύο εμπειρογνώμονες, οι οποίοι είτε διατελέσαν πρόεδροι ή αντιπρόεδροι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους είτε είναι πρώην αιρετούς Α’ και Β’ Βαθμού.

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:

https://www.hellenicparliament.gr/Nomothetiko-Ergo/Katatethenta-Nomosxedia?law_id=572c9816-e02d-445e-9ff5-b1f600e9ab25

                                                    

                                                                                Ρωγμή στην ενημέρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.