Ποινική και αστική ευθύνη του Δήμου για τα χαλασμένα πεζοδρόμια

Φωτό: Πεζοδρόμιο στο δήμο Βύρωνα

Σε μια εξαιρετικά σημαντική απόφαση προχώρησε ο Άρειος Πάγος, με βάση την οποία, σε περίπτωση τραυματισμού πεζού από χαλασμένο ή φθαρμένο πεζοδρόμιο, ευθύνονται ποινικά οι αρμόδιοι δημοτικοί άρχοντες (δήμαρχος ή αντιδήμαρχος), πλέον της αστικής ευθύνης που έχουν προς τον τραυματισμένο για την καταβολή των εξόδων περίθαλψης, για χρηματική αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης κ.λπ.

Με την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου οι ΟΤΑ είναι υπόχρεοι για την συντήρηση των πεζοδρομίων.

Η απόφαση του Αρείου Πάγου

Σύμφωνα με την απόφαση, «ο δήμος έχει ευθύνη για τον τραυματισμό της ηλικιωμένης, διότι τα όργανά του δεν έλαβαν τα απαιτούμενα μέτρα για την αποφυγή του ατυχήματος, καθώς όφειλαν να προβούν σε επισκευή των πλακών του πεζοδρομίου και σε τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στο σημείο για την ενημέρωση των πεζών (χρηστών του πεζοδρομίου)».

Το Ανώτατο Δικαστήριο αποφάσισε ότι δήμαρχοι και αντιδήμαρχοι έχουν ποινική και αστική ευθύνη έναντι όσων τραυματίζονται σε λακκούβες πεζοδρομίων των πόλεων.

Φωτό: Πεζοδρόμιο στο δήμο Βύρωνα 

Με τη σφραγίδα του Αρείου Πάγου δηλαδή, οι δήμοι έχουν την ευθύνη για την επισκευή των πεζοδρομίων έτσι ώστε να μην υπάρχουν λακκούβες, σπασμένες πλάκες κ.λπ.

Μάλιστα, σε περίπτωση τραυματισμού πεζού ευθύνονται ποινικά οι αρμόδιοι δημοτικοί άρχοντες (δήμαρχος ή αντιδήμαρχος), πλέον της αστικής ευθύνης που έχουν προς τον τραυματισμένο για την καταβολή των εξόδων περίθαλψης, για χρηματική αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης κ.λπ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, άτυχη 64χρονη ενώ βάδιζε σε πεζοδρόμιο που είχε αποκολλημένες, φθαρμένες και υπερυψωμένες πλάκες, ευρισκόμενη σε μεγάλη απόσταση από το πατρικό της σπίτι, σκόνταψε σε μια υπερυψωμένη πλάκα, με αποτέλεσμα να πέσει και να τραυματιστεί. Στο νοσοκομείο διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί εξάρθρωση του αριστερού της αγκώνα και κάταγμα στο κεφάλι.

Η 64χρονη υπέβαλε μήνυση σε βάρος του δημάρχου και του αντιδημάρχου, ο οποίος προΐστατο των Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου και ήταν επιφορτισμένος με τις αρμοδιότητες της κατασκευής και συντήρησης των πεζοδρομίων. 

Ο αντιδήμαρχος καταδικάστηκε σε φυλάκιση τεσσάρων μηνών με τριετή αναστολή για το αδίκημα της σωματικής βλάβης από αμέλεια, ενώ ο δήμαρχος αθωώθηκε.

Αίτηση αναίρεσης του αντιδήμαρχου

Ο αντιδήμαρχος ζήτησε αναίρεση της καταδικαστικής απόφασης από τον Άρειο Πάγο. Ωστόσο, οι αρεοπαγίτες του ΣΤ’ Ποινικού Τμήματος απέρριψαν ως αβάσιμους όλους τους αναιρετικούς ισχυρισμούς του.

Σύμφωνα με την απόφαση του Αρείου Πάγου, «ο δήμος έχει ευθύνη για τον τραυματισμό της, διότι τα όργανά του δεν έλαβαν τα απαιτούμενα μέτρα για την αποφυγή του ατυχήματος, καθώς όφειλαν να προβούν σε επισκευή των πλακών του πεζοδρομίου και σε τοποθέτηση ειδικής σήμανσης στο σημείο για την ενημέρωση των πεζών».

Στην απόφαση του Αρείου Πάγου αναφέρεται ότι οι δήμοι, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης, υποχρεούνται να επιβλέπουν και να ελέγχουν την καταλληλότητα των πεζοδρομίων και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για τη συντήρηση και επιδιόρθωση αυτών.

Οι ισχυρισμοί του αντιδημάρχου

Ο αντιδήμαρχος ισχυρίστηκε ότι δεν είχε αντιληφθεί ότι υπήρχε κάποιο πρόβλημα στο συγκεκριμένο πεζοδρόμιο, με το επιχείρημά του, ωστόσο, να απορρίπτεται καθώς η 64χρονη επί δύο συνεχόμενα χρόνια παραπονούνταν για «την κατάσταση του πεζοδρομίου».

Η απόφαση αναφέρει ότι, ο δήμος μετά την υποβολή της μήνυσης, με εντολή του δημάρχου, προέβη σε έργα αποκατάστασης του πεζοδρομίου, χωρίς ωστόσο να χρεώσει τη δαπάνη στους παρόδιους ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Τέλος, απορρίφθηκε και το επιχείρημα του αντιδημάρχου ότι δεν ήταν επιφορτισμένος με τις αρμοδιότητες επισκευής, συντήρησης και κατασκευής των πεζοδρομίων, καθώς αυτό «συνάγεται από το άρθρο 14 του Οργανισμού Εσωτερικών Υπηρεσιών του δήμου».

ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ - η κατάσταση των πεζοδρομίων

Σε δεκάδες πεζοδρόμια στο δήμο Βύρωνα υπάρχει επικινδυνότητα, πλάκες σπασμένες, πεζοδρόμια ανύπαρκτα, πεζοδρόμια που δεν έχουν οδηγούς διαδρομών ατόμων με αναπηρία. 

                                

 
                                                                                                                                                                          
            Τα πεζοδρόμια της πόλης χρειάζονται βελτιώσεις και τεχνικές παρεμβάσεις,              ώστε να περπατά ο πολίτης, ελεύθερα, με ασφάλεια, χωρίς επικινδυνότητα. 

Στο δήμο Βύρωνα η δημοτική αρχή Σωτηρόπουλου, όταν! παρεμβαίνει για επισκευές στα πεζοδρόμια, δεν τηρεί κυρίως τις προδιαγραφές που ορίζει ο νόμος, ρίχνει τσιμέντο δίχως πλάκες και "οδηγό" για τυφλούς και ΑμΕΑ όπως προβλέπει ο νόμος.

 

Εκτός και αν... το πεζοδρόμιο είναι... μπροστά στην είσοδο καταστήματος εστίασης.

Αυτό και αν ονομάζεται αναβάθμιση της ζωής στην πόλη, με σεβασμό στα δικαιώματα των πεζών και των ανθρώπων με αναπηρία.

Πεζοδρόμια: Οι ευθύνες του δήμου και οι υποχρεώσεις των ιδιοκτητών 

Το νομικό πλαίσιο αναφορικά με τα πεζοδρόμια και τον υπόχρεο σε επισκευή τους, οροθετείται από την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/66006/2360/2023 – ΦΕΚ 3985/Β/22-6-2023 (Έγκριση Κτιριοδομικού Κανονισμού) του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ιδίως το άρθρο 23, καθώς και από τα άρθρα 104, 105,106 του Εισαγωγικού Νόμου Αστικού Κώδικα και τα άρθρα 288, 281, 200 Γενικών Αρχών Αστικού Κώδικα.

Με ποιες προδιαγραφές κατασκευάζονται τα πεζοδρόμια;

Τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται σύμφωνα με προδιαγραφές που καθορίζονται με κανονιστική απόφαση του δήμου. Στην απόφαση καθορίζονται οι διαστάσεις, το είδος κατασκευής και το είδος των υλικών των κρασπέδων, των ρείθρων και της επίστρωσης ή της επικάλυψής τους. Επίσης καθορίζονται το είδος της φύτευσης, οι διαστάσεις και τα άλλα στοιχεία των τμημάτων των πεζοδρομίων που διατίθενται για φύτευσή τους (π.χ. παρτέρια).

Προσοχή! Ο δήμος είναι υποχρεωμένος να τηρεί τις διαστάσεις και να επιβάλλει Ελεύθερη Ζώνη Όδευσης Πεζών, για τη συνεχή, ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία σύμφωνα με αυτά που ορίζει η Πολεοδομική Νομοθεσία. Οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση (π.χ. σήμανση, φύτευση, ζαρντινιέρες κλπ) τοποθετείται υποχρεωτικά εκτός της ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΖΩΝΗΣ. Αν το πεζοδρόμιο έχει πλάτος μικρότερο του 1,50 μέτρου η ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών καταλαμβάνει όλο το πεζοδρόμιο.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εφαρμόζονται οι προδιαγραφές που καθορίζονται από τις διατάξεις του ΝΟΚ για τα άτομα με αναπηρία και τα εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και τις σχετικές ισχύουσες αποφάσεις, ιδίως της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑΠ/124964/1561/7.12.2022 υπουργικής απόφασης (Β’ 6213).

Ρωγμή στην Ενημέρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.