Στον εισαγγελέα συνεργάτες του Περιφερειαρχη Χαρδαλιά για την " μαύρη τρύπα" στον ΕΔΣΝΑ
- Παραπέμπονται
τρεις αιρετοί εκλεγμένοι με τον Νίκο Χαρδαλιά, δύο ακόμη αυτοδιοικητικοί
και ο Οικονομικός Διευθυντής του φορέα που διαχειρίζεται τα σκουπίδια στην
Περιφέρεια Αττικής (ΕΔΣΝΑ). (Ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος
Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) είναι υπεύθυνος για την προσωρινή αποθήκευση, την
επεξεργασία, τη μεταφόρτωση, την ανακύκλωση και την εν γένει αξιοποίηση
και διάθεση των στερεών αποβλήτων, τη λειτουργία σχετικών εγκαταστάσεων,
την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και την
αποκατάσταση υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (ΧΑΔΑ) εντός της χωρικής
αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής).
Στην εισαγγελία διαβιβάζει η Εθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ)
την υπόθεση έξι αυτοδιοικητικών στελεχών, μεταξύ των οποίων τρεις
εκλεγμένοι με τον Νίκο Χαρδαλιά, δύο ακόμη αιρετοί και ο
Οικονομικός Διευθυντής του ΕΔΣΝΑ, για την «εξαφάνιση» 34,7
εκατομμυρίων ευρώ κατά τη διοίκηση Πατούλη στην Περιφέρεια Αττικής.
Όπως αποκαλύπτουνhttps://www.datajournalists.co.uk, το ποσό
αυτό (34,7 εκατομμυρίων ευρώ), το οποίο είχε ήδη εισπραχθεί από
τους δήμους το 2022 και το 2023 για την ενίσχυση της ανακύκλωσης μέσω
του «τέλους ταφής», δεν αποδόθηκε στον προβλεπόμενο σκοπό.
Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΑΔ, ο ΕΔΣΝΑ παρακράτησε
το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων, προκειμένου να καλύψει συμβάσεις
συνολικής αξίας 334 εκατομμυρίων ευρώ που είχε υπογράψει ο Γιώργος
Πατούλης, υπολογίζοντας ότι η κυβέρνηση θα ενέτασσε τη
χρηματοδότηση στα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Στο σκάνδαλο με το «τέλος ταφής», καθώς ο
ΕΔΣΝΑ προσπάθησε να επιβάλει την είσπραξη τεράστιων ποσών από τους
δήμους της Αττικής, οι δήμαρχοι αντέδρασαν δυναμικά, η κυβέρνηση προσπάθησε
να εμφανιστεί συμβιβαστική και η Περιφέρεια πήρε πίσω την απόφαση
καρφώνοντας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για παραπλανητικά
στοιχεία.
Το πόρισμα της ΕΑΔ αποκαλύπτει λεπτομερώς
πώς ο ΕΔΣΝΑ κατέβαλε προσπάθειες για να εισπράξει τις
εισφορές των δήμων – χρήματα που προέρχονται από τους λογαριασμούς
ρεύματος των δημοτών – και στη συνέχεια, όταν ήρθε η ώρα να αποδώσει
το «τέλος ταφής», τα εξαφάνισε από τους αντίστοιχους Κωδικούς Εξόδων.
Παράλληλα, το «επιτελικό κράτος» Μητσοτάκη επιχειρεί
να πάρει τον έλεγχο των έργων διαχείρισης απορριμμάτων, παρακάμπτοντας
την αυτοδιοίκηση, με στόχο τη διαχείριση κονδυλίων που ξεπερνούν τα
2 δισεκατομμύρια ευρώ. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει
προκηρύξει διαγωνισμούς για Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, όμως παρότι ο
Ιανουάριος του 2025 πέρασε, η πρόσκληση για το ΕΣΠΑ 2021-2027 δεν έχει
ακόμη δημοσιευθεί και, όταν τελικά βγει, θα αφορά μόλις 800
εκατομμύρια ευρώ.
Η μόνη εναλλακτική φαίνεται να είναι η είσοδος
ιδιωτικών κεφαλαίων, τα οποία όμως απαιτούν διασφαλίσεις και εγγυημένα
έσοδα μέσω της αύξησης των δημοτικών τελών. Την ίδια στιγμή, πολλά στελέχη
της τοπικής αυτοδιοίκησης εκφράζουν έντονες αντιδράσεις στην
εκχώρηση αυτής της αρμοδιότητας.
Η διαχείριση της διοίκησης Πατούλη (2020-2023) προσφέρει ένα
βολικό επιχείρημα υπέρ της αφαίρεσης της αρμοδιότητας διαχείρισης
απορριμμάτων από την Αυτοδιοίκηση. Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση
επέτρεψε στην Περιφέρεια Αττικής υπό τον Γ. Πατούλη να υπογράφει συμβάσεις
χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, μόνο και μόνο για να της
τραβήξει αργότερα το χαλί.
Ο ΕΔΣΝΑ, αναζητώντας πόρους με λογιστικά
τρικ, κατέληξε να παρακρατά χρήματα που βάσει νόμου έπρεπε να
αποδοθούν στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) για έργα
και προμήθειες.
Όσο συνέβαιναν αυτά, ο Πατούλης εμφανιζόταν ως
εκ νέου υποψήφιος Περιφερειάρχης, με τη δημόσια στήριξη του
Κυριάκου Μητσοτάκη—μέχρι που ήρθε το διαβόητο ζεϊμπέκικο τον
Ιούλιο του 2023, ενώ η χώρα καιγόταν, και η ΝΔ αποφάσισε να τον
αντικαταστήσει με τον Νίκο Χαρδαλιά.
Η έρευνα της ΕΑΔ στον ΕΔΣΝΑ ξεκίνησε τον
Απρίλιο του 2024, ενώ η διοίκηση Χαρδαλιά, έναν μήνα αργότερα, ανέθεσε
στην εταιρεία ορκωτών ελεγκτών ΣΟΛ τη διενέργεια ελέγχου (due
diligence) στα λογιστικά και φορολογικά δεδομένα της Περιφέρειας Αττικής για
την περίοδο 2020-2023. Ο έλεγχος αυτός υποτίθεται πως θα είχε ολοκληρωθεί τον
Οκτώβριο του 2024, ωστόσο η εταιρεία ζήτησε παράταση έως τις 31
Δεκεμβρίου 2024, επικαλούμενη καθυστερήσεις στην παράδοση κρίσιμων
εγγράφων από την Περιφέρεια.
Η διοίκηση Χαρδαλιά αποδέχθηκε την παράταση και
ο ίδιος ο περιφερειάρχης διαβεβαίωνε πως το πόρισμα θα εκδιδόταν έως τις 20
Ιανουαρίου 2025, αφήνοντας να εννοηθεί πως «πολλοί θα έχαναν τον ύπνο
τους». Ωστόσο, το πολυαναμενόμενο πόρισμα δεν έχει εμφανιστεί,
ενώ την ίδια στιγμή πληθαίνουν τα δημοσιεύματα που μεταδίδουν τη
δυσαρέσκεια του Μεγάρου Μαξίμου προς τον Νίκο Χαρδαλιά.
Ποιοι παραπέμπονται
Τα ευρήματα του πορίσματος της ΕΑΔ, παραπέμπουν
πειθαρχικά για παράβαση καθήκοντος πέντε αιρετούς που
συμμετείχαν επί Πατούλη στον σκληρό πυρήνα της διοίκησης
του ΕΔΣΝΑ, την Εκτελεστική Επιτροπή του φορέα.
Πρόκειται για τους:
– Βασίλη Κόκκαλη, δεξί χέρι του Γ. Πατούλη,
τοποθετημένο ως Πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ. Ο κ. Κόκκαλης επανεξελέγη στις
εκλογές του 2023 με τον Νίκο Χαρδαλιά και ορίστηκε από τον ίδιο «Εντεταλμένος
Σύμβουλος για θέματα Κέντρων Logistics Διαχείρισης Κρίσεων», όπως
αναγράφεται στον ιστότοπο της Περιφέρειας.
– Ελευθέριο Κοσμόπουλο, αντιπεριφερειάρχη Δυτικής
Αττικής με τον Γ. Πατούλη που εξελέγη και με τον Ν.
Χαρδαλιά και ορίστηκε Αντιπεριφερειάρχης Χωρικού Σχεδιασμού και
Πολεοδομικών Θεμάτων.
– Νίκο Χιωτάκη, πρώην Δήμαρχο Κηφισιάς, ο
οποίος είχε τοποθετηθεί από τον Γ. Πατούλη στον ΕΔΣΝΑ, ενώ ταυτόχρονα ήταν
τοποθετημένος από την κυβέρνηση και πρόεδρος στον ΕΟΑΝ (δηλαδή τον φορέα που
περίμενε να εισπράξει τα 34,7 εκατομμύρια και τελικά πήρε μόνο 1,5). Ο
κ. Χιωτάκης επανεξελέγη με τον Ν. Χαρδαλιά και μάλιστα με
12.000 σταυρούς.
– Χρήστο Παππού, Δήμαρχο Φυλής στην περίοδο
Πατούλη αλλά και σήμερα, ο οποίος κατηγορείται πως ψήφιζε για να μην πάνε τα
χρήματα στον ΕΟΑΝ αλλά ο δήμος του εισέπραττε 40 εκατ. ετησίως ως αντιστάθμισμα
για την παρουσία της μεγαλύτερης χωματερής στην Ευρώπη.
– Ευάγγελος Μπουρνούς, πρώην δήμαρχος
Ραφήνας-Πικερμίου και νυν δημοτικός σύμβουλος.
Οι παραπάνω αιρετοί παραπέμπονται για παράβαση
καθήκοντος επειδή ψήφισαν τις πράξεις εκείνες μέσω των οποίων παρακρατήθηκαν τα
ποσά από το τέλος ταφής.
Τέλος, το πόρισμα της ΕΑΔ παραπέμπει επίσης ως
χειριστή της υπόθεσης τον τότε Οικονομικό Διευθυντή του ΕΔΣΝΑ,
Γεωργοδημοσθένη Ζαχαρόπουλο.
Ο κ. Ζαχαρόπουλος με την παράταξη «Συνεργασία Εργαζομένων στον ΕΔΣΝΑ» (πρώην ΠΑΣΚΕ-ΟΤΑ) επανεκλέγονταν πρόεδρος των εργαζομένων στον ΕΔΣΝΑ, με ποσοστά που έφτασαν μέχρι και το 83,3%, όπως το 2019, ενώ ήταν και υποψήφιος στο παρελθόν με τον Γιάννη Σγουρό.
Σύμφωνα πάντα με το www.datajournalists.co.uk, τα 10 σημεία-φωτιά του πορίσματος είναι:
Ο πειθαρχικός έλεγχος για την παράβαση καθήκοντος θα γίνει
στους αιρετούς από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και για τον Οικονομικό
Διευθυντή από τον νυν Πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ Χαράλαμπο Σιάτρα. Όμως η
ΕΑΔ, διαβιβάζει το πόρισμα και στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, «για την ποινική
αξιολόγηση των διαλαμβανομένων σε αυτό». Επίσης ζητά να περιληφθεί ο ΕΔΣΝΑ
«στον επόμενο προγραμματισμένο δημοσιονομικό έλεγχο της Γενικής Διεύθυνσης
Δημοσιονομικών Ελέγχων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών». Ιδού
και μερικά από τα βασικά σημεία του πορίσματος της ΕΑΔ:
1) Στον προϋπολογισμό του ΕΔΣΝΑ για το 2022,
εγγράφεται «συνολικό ποσό ύψους 25.625.026,28 € εκ του οποίου το ποσό των
25.620.796,00 € αντιστοιχεί στα ¾ του συνολικού ποσού του τέλος ταφής έτους
2022 (34.161.061,00 €), όπως εκτιμήθηκε ότι θα εισπραχθεί εντός του έτους 2022
σύμφωνα με τις αποδόσεις της Δ.Ε.Η. των εισφορών των δήμων – μελών του
Ε.Δ.Σ.Ν.Α».
2) Τον Απρίλιο του 2022, «εγκρίθηκε ο κανονισμός
τιμολόγησης του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. έτους 2022 και το τέλος ταφής 2022 συμπεριλήφθηκε
στο διαχειριστικό κόστος κατ’ εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 38 του ν.
4819/2021. Η εισφορά από το εν λόγω τέλος των δήμων – μελών του για το έτος
2022 προσδιορίστηκε με την ανωτέρω απόφαση στο ποσό των 34.668.791,00 €»
3) «Το συνολικό αιτηθέν προς την Δ.Ε.Η. ποσό για παρακράτηση που αφορούσε στο τέλος ταφής έτους 2022 ανερχόταν (αθροιστικά) σε 34.177.754,00 €. Σημειώνεται ότι το εν λόγω ποσό δεν αποτυπώνονταν διακριτά στα προαναφερόμενα έγγραφα του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. προς τη ΔΕΗ».
4) Μέ σειρά αποφάσεων, παρακρατήθηκαν σε τέσσερις τριμηνιαίες δόσεις, αθροιστικά, 105.487.425,66 € μέσω της Δ.Ε.Η. από τους δήμους – μέλη του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ενώ δεν παρακρατήθηκε το ποσό των 23.176.330,43 € (λόγω οφειλών των δήμων). Ο ΕΔΣΝΑ ζήτησε να καλυφθεί το κενό από το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο παρακρατά με την σειρά του τα ποσά από τις κρατικές επιχορηγήσεις στους δήμους. Το τέλος ταφής είναι μέρος των παρακρατηθέντων.
5) Στον προϋπολογισμό του ΕΔΣΝΑ για το 2023, εγγράφονται δύο Κωδικοί Εσόδων, με τα ποσά των 26.001.592,87 € που αντιστοιχεί στα ¾ (σύμφωνα με τις αποδόσεις της Δ.Ε.Η. των εισφορών των δήμων – μελών Ε.Δ.Σ.Ν.Α.) του συνολικού ποσού του τέλους ταφής έτους 2022, και ακόμη 8.817.197,25 € που αφορά στο τέλος ταφής του 4ου τριμήνου του 2022.
6) Το εισπραχθέν ποσό του τέλους ταφής για το έτος 2022 ανερχόταν σε 17.176.674,40 € έως 31 Οκτωβρίου 2022 και μέχρι το τέλος του έτους σε 25.686.133,07 €. Λαμβάνοντας υπόψη και το ποσό που κατατέθηκε το επόμενο έτος, το συνολικό ποσό τέλος ταφής για το έτος 2022 που εισπράχθηκε ανήλθε σε 34.668.789,00 €.
7) Από τον Φεβρουάριο του 2022, όμως, έχει ξεκινήσει ένα παιχνίδι με αναμορφώσεις στον προϋπολογισμό. Οι Κωδικοί Εξόδων που αφορούσαν τα ποσά προς απόδοση στον ΕΟΑΝ, αρχίζουν να απομειώνονται με εγγραφές που «κρίθηκαν απαραίτητες από την Διοίκηση και τις υπηρεσίες του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας του και έγιναν βάσει των εισηγήσεων από τις αρμόδιες Διευθύνσεις». Τον Οκτώβριο του 2022, στους Κωδικούς έχουν απομείνει μόνο 100.000 ευρώ «στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας του ΕΔΣΝΑ».
8) Στις αρχές του 2023, άλλοι Κωδικοί για τα τέλη ταφής «απομειώθηκαν κατά 16.334.395,00 € και 30.626.960,00 € και διαμορφώθηκαν στο ύψος των 1.000.000.00 € και 2.000.000,00 € αντίστοιχα» και στη συνέχεια μηδενίζονται. Οι αλλαγές κρίνονται «απαραίτητες από τη Διοίκηση και τις υπηρεσίες του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. στο πλαίσιο της εύρυθμης λειτουργίας του και της αντιμετώπισης της διασποράς του Κορωνιού COVID-19».
9) Στη διάρκεια της έρευνας από την ΕΑΔ, ο Οικονομικός Διευθυντής (Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Δ/νσης Οικονομικών Υπηρεσιών) Γ.Ζαχαρόπουλος ερωτάται για τις παραπάνω αναμορφώσεις και στην απάντησή του αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «το επίμαχο χρονικό διάστημα ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ήταν υποχρεωμένος να υλοποιήσει έργα συνολικού ύψους 334.256.088,74 €, με γνώμονα την εφαρμογή των προβλέψεων του Περιφερειακού Συμβουλίου Σχεδιασμού Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΔΣΑ) Αττικής και την επίτευξη των εθνικών και ενωσιακών στόχων για την ανακύκλωση». «Συνεπώς, συνεχίζει, έγινε προτεραιοποίηση την υποχρεώσεων του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ως προς την καταβολή των πάγιων και ανελαστικών δαπανών προς τρίτους και ενώ παράλληλα είχε αποσταλεί αίτημα προς τον Ε.Ο.Α.Ν. για την καταβολή του τέλους σε δόσεις. Παράλληλα, υπήρχε προσδοκία στο άμεσο μέλλον για την τόνωση των εσόδων μέσω της εισροής πόρων από το ΕΣΠΑ».
10) Όσο για τα πέντε μέλη της Εκτελεστικής
Επιτροπής που παραπέμπονται, εκείνα απάντησαν στην ΕΑΔ ότι «εκτελούσαν
παράλληλα/ δευτερεύοντα καθήκοντα σχέση με τα βασικά τους στον εκάστοτε Δήμο ή
Περιφέρεια από όπου προέρχονταν» και ότι «ενέκριναν τις μεταφορές πιστώσεων στο
πλαίσιο της νομιμότητας της διαδικασίας, καθώς όπως σημείωσαν η Οικονομική
Υπηρεσία ήταν αρμόδια ως προς την σκοπιμότητα των γενόμενων ενεργειών». Δηλαδή,
απλώς… ψήφιζαν.
ΠΗΓΗ: datajournalists.co.uk
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια