Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση ο νέος ΚΟΚ με με βαρύτατες ποινές και πρόστιμα και με ευθύνες στους Δήμους
Η χώρα μας βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε. με τις υψηλότερες απώλειες από τροχαία δυστυχήματα.
Το 2024, 665
άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο.
Ο ένας στους τρεις νεκρούς στην άσφαλτο είναι αναβάτης δικύκλου, το κινητό έχει γίνει προέκταση του τιμονιού, τη ζώνη ασφαλείας δεν την φοράμε, παρκάρουμε όπου βρούμε, τα δίκυκλα πηγαίνουν ακόμη και στο αντίθετο ρεύμα, καβαλάν πεζοδρόμια, τότε το πρόβλημα φαίνεται να έχει φτάσει στο απροχώρητο.
Η Κυβέρνηση κατάθεσε σχέδιο νόμου "Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις" το Σάββατο 31/5 στη Βουλή μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει σημαντικές αλλαγές και παρεμβάσεις που στοχεύουν στη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους, τη βιώσιμη κινητικότητα, την οδική ασφάλεια και την καλύτερη οργάνωση των αστικών μεταφορών και στην καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας, εάν εφαρμοστεί.
Με το νέο ΚΟΚ, ανάλογα με τις κατηγορίες οι ποινές κυμαίνονται από χρηματικά πρόστιμα, μέχρι αφαίρεση του διπλώματος, αλλά και ποινές φυλάκισης.
Η πιο θεμελιώδης
αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ σύμφωνα με το σχέδιο νόμου είναι η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής.
Για πρώτη φορά, οι ποινές για συχνές ή
επαναλαμβανόμενες παραβάσεις δεν θα συμψηφίζονται. Θα λειτουργούν σωρευτικά.
Σύμφωνα με το υπουργείο η λογική είναι απλή: δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται το ίδιο ένας
οδηγός που υποπίπτει σε μια παράβαση από αμέλεια και κάποιος που επιμένει να
παρανομεί με συστηματικότητα βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, οδηγών και
πεζών με κυκλοφοριακή κουλτούρα και αγωγή.
Το νέο πλαίσιο ποινών είναι κλιμακωτό.
Η αυστηρότητα δεν είναι τιμωρία, αλλά εργαλείο
πρόληψης, σύμφωνα με το υπουργείο μεταφορών.
Κάθε παράβαση
καταγράφεται, και αν επαναληφθεί, η ποινή αυξάνεται σημαντικά — όχι μόνο χρηματικά, αλλά και διοικητικά:
από αφαίρεση διπλώματος έως και ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και
τις συνέπειες.
Το κινητό τηλέφωνο έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο ύπουλους «δολοφόνους» της σύγχρονης οδήγησης.
Με τον νέο ΚΟΚ, η χρήση κινητού οδηγεί πλέον σε βαρύτατες ποινές. Ο οδηγός που στέλνει μήνυμα εν κινήσει, δεν κάνει μια «παράβαση» – βάζει ζωές σε κίνδυνο:
– Πρόστιμα που
φτάνουν έως και 4.000 ευρώ στη 2η υποτροπή.
– Αφαίρεση άδειας
έως και 8 έτη.
– Ποινικοποίηση της
συμπεριφοράς αν προκαλέσει ατύχημα.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στον ρόλο των ΟΤΑ, της Δημοτικής Αστυνομίας, στις διαβάσεις και στην εκτέλεση έργων εντός πόλεων.
Να επισημάνουμε ότι δήμος Βύρωνα, δεν έχει ακόμη δημοτική αστυνομία.
Παρακάτω παρουσιάζουμε τα βασικά σημεία του νέου ΚΟΚ που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
1. Ρόλος Δήμων και Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Οι Δήμοι αποκτούν
αυξημένες αρμοδιότητες ως προς:
• Καθορισμό κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και χώρων στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά
πατίνια, ποδήλατα κ.λπ.) εντός κατοικημένων περιοχών, με απόφαση του Δημοτικού
Συμβουλίου ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
• Κατάθεση κυκλοφοριακών μελετών για ρυθμίσεις σε δρόμους αρμοδιότητάς τους. Αν
δεν διαθέτουν τεχνική υπηρεσία, αρμόδια είναι η αντίστοιχη περιφερειακή
υπηρεσία.
• Χορήγηση αδειών για προσωρινές καταλήψεις οδού (π.χ. για εκδηλώσεις ή έργα),
σε ειδικές περιπτώσεις.
2. Δημοτική Αστυνομία
Αν και ο νέος ΚΟΚ
δεν εισάγει ειδικές ρυθμίσεις αποκλειστικά για τη Δημοτική Αστυνομία,
προβλέπεται ενίσχυση του ρόλου της στην εποπτεία της εφαρμογής των
κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που αποφασίζονται σε τοπικό επίπεδο. Η εφαρμογή του ΚΟΚ
προϋποθέτει τη συνεργασία των δήμων με τα αστυνομικά όργανα.
3. Έργα στους Δρόμους και Δημοτικά Έργα
Ο νέος ΚΟΚ ορίζει ότι:
• Όσοι καταλαμβάνουν δρόμους ή πεζοδρόμια για οικοδομικές εργασίες υποχρεούνται
να κατασκευάζουν προσωρινές ασφαλείς διόδους για πεζούς, ειδικά όταν
καταλαμβάνεται όλο το πεζοδρόμιο.
• Οι εργολάβοι ή φορείς εκτέλεσης έργων οφείλουν να τοποθετούν κατάλληλη
σήμανση σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 13.
• Για έργα του Υπουργείου Υποδομών (π.χ. ΣΔΙΤ ή Ταμείο Ανάκαμψης), η ευθύνη της
σήμανσης, διαγράμμισης, καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού μπορεί να ανατεθεί σε
φορείς του υπουργείου, ακόμα και σε δίκτυα που διαχειρίζονται οι δήμοι.
4. Διαβάσεις Πεζών και Οδική Ασφάλεια
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία των πεζών:
• Οι οδηγοί υποχρεούνται να σταματούν όταν πεζοί διασχίζουν ή προσεγγίζουν
διάβαση χωρίς φανάρια.
• Στις περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, όπως γειτονιές και κέντρα πόλεων, οι οδηγοί
πρέπει να κινούνται με μέγιστη ταχύτητα 20 χλμ/ώρα, να παραχωρούν απόλυτη
προτεραιότητα στους πεζούς και να αποφεύγουν κάθε παρεμποδιστική συμπεριφορά.
• Οι πεζοί πρέπει να συμμορφώνονται με τη σήμανση, να χρησιμοποιούν τις
διαβάσεις όπου υπάρχουν και να διασχίζουν κάθετα το οδόστρωμα μόνο αφού
βεβαιωθούν για την ασφάλεια.
5. Κυκλοφοριακή αγωγή και επιπλέον στόχοι
Ο νέος ΚΟΚ στοχεύει στην:
• Επικαιροποίηση παλαιών και ασαφών ρυθμίσεων, με έμφαση στη βιώσιμη
κινητικότητα.
• Κατηγοριοποίηση παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα.
• Προώθηση της ασφαλούς συνύπαρξης πεζών και οχημάτων, ειδικά σε περιοχές
υψηλής αστικής πυκνότητας.
Το ανώτατο όριο
ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές είναι 30 χλμ/ώρα, εκτός αν καθοριστεί
διαφορετικά με σήμανση.
Στις περιοχές ήπιας κυκλοφορίας, η ταχύτητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τα
20 χλμ/ώρα και δίνεται απόλυτη προτεραιότητα στους πεζούς.
Ποιος αποφασίζει τα όρια ταχύτητας;
• Εντός κατοικημένων
περιοχών, την ευθύνη για την καθοριστική σήμανση και τις ρυθμίσεις κυκλοφορίας
έχει ο οικείος Δήμος.
o Η απόφαση λαμβάνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο ή την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής,
κατόπιν κυκλοφοριακής μελέτης, όπου απαιτείται.
• Εκτός κατοικημένων περιοχών ή για δρόμους που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα
του Δήμου, αποφασίζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ή άλλος συναρμόδιος
φορέας.
Συμπερασματικά:
• Βάση: 30 χλμ/ώρα σε πόλη, 20 χλμ/ώρα σε περιοχές ήπιας κυκλοφορίας.
• Ευελιξία: Ο Δήμος μπορεί να προσαρμόζει τα όρια με σήμανση και αιτιολόγηση.
• Εργαλεία: Κυκλοφοριακές μελέτες, σήμανση, εγκρίσεις αρμόδιων οργάνων.
Πρόκειται για μια
σαφή αποκέντρωση αρμοδιοτήτων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενισχύοντας τον
σχεδιασμό με βάση τις πραγματικές συνθήκες κάθε περιοχής.
Αρμοδιότητα για τον
καθορισμό χώρων στάθμευσης
• Οι δήμοι έχουν την
αρμοδιότητα να ορίζουν θέσεις στάθμευσης εντός κατοικημένων περιοχών, για όλα
τα είδη οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων:
o Ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων (ΙΧ)
o Οχημάτων ΑμεΑ
o Μηχανών και ποδηλάτων
o Ελαφρών προσωπικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) όπως ηλεκτρικά πατίνια
και ποδήλατα
• Οι ρυθμίσεις γίνονται με απόφαση:
o Δημοτικού Συμβουλίου ή
o Δημοτικής Επιτροπής.
Απαγορεύσεις
στάθμευσης
Ο νέος ΚΟΚ
επαναλαμβάνει και ενισχύει απαγορεύσεις στάθμευσης:
• Σε διαβάσεις πεζών και ποδηλάτων.
• Σε περιοχές στάθμευσης ΑμεΑ χωρίς σχετική άδεια.
• Σε πεζοδρόμια, πλατείες και εισόδους κτιρίων.
• Σε περιοχές όπου υπάρχει ειδική σήμανση που το απαγορεύει.
Ειδικές προβλέψεις
• Ηλεκτρονική σήμανση και έλεγχος: Προβλέπεται αξιοποίηση τεχνολογικών μέσων
για τον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης.
• Διακριτή χωροθέτηση για Ε.Π.Η.Ο.: Οι Δήμοι μπορούν να δημιουργούν ειδικές
ζώνες για στάθμευση ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων, περιορίζοντας τη
διάσπαρτη στάθμευση.
Κυρώσεις
• Η παράνομη
στάθμευση συνεπάγεται χρηματικό πρόστιμο και ενδεχομένως αφαίρεση πινακίδων σε
περιπτώσεις σοβαρής παρακώλυσης.
• Οι ποινές διαχωρίζονται ανάλογα με την επικινδυνότητα της παράβασης.
Ο νέος ΚΟΚ:
• Δίνει αυξημένο ρόλο στους δήμους στον σχεδιασμό της στάθμευσης.
• Ενισχύει την οδική ασφάλεια και τη βιώσιμη κινητικότητα με ρυθμίσεις για
Ε.Π.Η.Ο.
• Επιδιώκει ευταξία στον δημόσιο χώρο και μείωση της παράνομης στάθμευσης μέσω
επιβολής προστίμων και χρήσης τεχνολογίας.
…….
Όλα τα παραπάνω είναι ένα ερώτημα πότε και πως θα εφαρμοσθούν στο δήμο Βύρωνα, αφού ο δήμος Βύρωνα δεν έχει ακόμη δημοτική αστυνομία.
Διαβάστε το νομοσχέδιο ΕΔΩ:
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια