ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ

ΤΟΠΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ

Πέμπτη 31 Ιουλίου 2025

Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου: Από σήμερα 1η Αυγούστου, δίνεται επιτέλους στην κυκλοφορία

 

 Ολυμπία Οδός: Πόσο θα κοστίζουν τα διόδια στον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου

Χρειάστηκε να περάσουν αρκετές δεκαετίες, να είναι βαρύς ο φόρος αίματος με τα χιλιάδες τροχαία, ανθρώπους νεκρούς και σακατεμένους, αποτέλεσε σύμβολο εγκατάλειψης για την Δυτική Ελλάδα, σήμερα ολοκληρώνεται με καθυστέρηση, αλλά είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα , που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα αυτόματης πληρωμής.

 Ο νέος αυτοκινητόδρομος μήκους 65 χιλιομέτρων από τα Καμίνια έως τον Πύργο συνιστά κομβικό έργο υποδομής που εξασφαλίζει γρήγορες, ασφαλείς και ποιοτικές μετακινήσεις, μειώνοντας τον χρόνο κάλυψης της διαδρομής Πάτρα - Πύργος κατά 35 λεπτά, ενώ η διαδρομη Αθήνα- Πύργος ολοκληρωνεται πλέον σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά.  

Ο οδικός άξονας Πατρών–Πύργου αποτέλεσε για περισσότερα από 40 χρόνια τη βασική σύνδεση της βορειοδυτικής Πελοποννήσου, αντικαθιστώντας σταδιακά παλαιότερες επαρχιακές διαδρομές της δεκαετίας του 1950.

Η Νέα Εθνική Οδός Πατρών–Πύργου άρχισε να κατασκευάζεται τον Αύγουστο του 1979 με την θεμελίωση του έργου, που περιλάμβανε διαπλάτυνση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος και νέες χαράξεις για παράκαμψη των κυριότερων οικισμών.

Ορισμένες σημειακές παρεμβάσεις τη δεκαετία του 1990 (σήμανση, φανάρια, νέος ασφαλτοτάπητας) δεν ανέτρεψαν τη γενική εικόνα. Η Ευρεία Παράκαμψη της Πάτρας, που ολοκληρώθηκε το 2003, ήταν περιορισμένου μήκους και συνέβαλε μόνο στη βελτίωση της κυκλοφορίας στα πρώτα χιλιόμετρα της διαδρομής.

Εκατοντάδες συνάνθρωποί μας άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο τις προηγούμενες δεκαετίες. Μπαίνει ένα τέλος  «στον δρόμο–καρμανιόλα».

Η ιστορία του αυτοκινητόδρομου Πατρών–Πύργου δεν είναι απλώς η κατασκευή ενός οδικού άξονα, αλλά ένας αγώνας πολιτών, φορέων και αυτοδιοικητικών δυνάμεων που κράτησε δεκαετίες.


Ένας αγώνας που γεννήθηκε από την ανάγκη να σταματήσει ο φόρος αίματος που πλήρωναν οι τοπικές κοινωνίες σε έναν από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας.

Από τις αρχές του 2000, και πιο έντονα μετά το 2007, η προσμονή για έναν νέο, σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο μεγάλωνε. Ομως, η πολιτική βούληση δεν στάθηκε αρκετή για να ξεπεραστούν οι γραφειοκρατικοί και οικονομικοί σκόπελοι. Οι καθυστερήσεις άναψαν τη σπίθα της κινητοποίησης σε Αχαΐα και Ηλεία. Τα χρόνια συνέχιζαν να περνούν χωρίς πρακτικές εξελίξεις στην κατασκευή του δρόμου.

Τον Μάιο του 2014, εξαγγέλλεται επίσημα η δημοπράτηση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων και κόστους 443 εκατομμυρίων ευρώ, με στόχο να λειτουργήσει το 2016, ταυτόχρονα με το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Πάτρα.

Η ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ Η ΜΑΤΑΙΩΣΗ

Έπειτα από περίπου δύο χρόνια, ορίζεται η δημοπράτηση του έργου στο τέλος Ιανουαρίου του 2015, η οποία τελικά αναβλήθηκε για τον Μάρτιο του ίδιου έτους, λόγω των εθνικών εκλογών.

Τελικά, η δημοπράτηση του αυτοκινητοδρόμου Πατρών – Πύργου ματαιώνεται με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος ανακοινώνει ότι θα τμηματοποιήσει την δημοπράτησή του σε οκτώ εργολαβίες, με την αιτιολογία της ενίσχυσης του ανταγωνισμού και δεδομένης της προσφυγής που είχε καταθέσει εταιρεία κατά του κύρους της ενιαίας δημοπράτησης.

Παρότι λέγεται ότι η διαδικασία θα ξεκινήσει άμεσα, η πρώτη δημοπράτηση, που αφορά το δεύτερο τμήμα του έργου, από τα Δουνέικα της Ηλείας μέχρι την Αμαλιάδα, έγινε στις 17 Μαΐου 2016.

Το πρώτο τμήμα, από τον Πύργο έως τα Δουνέικα, δημοπρατήθηκε στις 12 Ιουνίου 2016 και η επόμενη δημοπράτηση, στο τμήμα Αμαλιάδα – Κυλλήνη, έγινε στις 14 Ιουλίου 2016.

Στις 7 Φεβρουαρίου του 2017 δημοπρατήθηκε το τέταρτο τμήμα, από την Κυλλήνη έως την Βάρδα.

Κοινό χαρακτηριστικό και των τεσσάρων δημοπρατήσεων ήταν η επικράτηση μίας κοινοπραξίας εταιρειών που μέχρι τότε δεν είχαν αναλάβει κάποιο μεγάλο έργο για κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Ο 5ος διαγωνισμός για το τμήμα από την Βάρδα έως τα Σαγέικα της Αχαΐας έγινε στις 4 Απριλίου 2017, όπου μειοδότησε άλλη κοινοπραξία.

Η 6η εργολαβία, από τα Σαγέικα έως την Κάτω Αχαΐα, δημοπρατήθηκε στις 30 Μαΐου 2017, όπου μειοδότησε διαφορετική κοινοπραξία.

Η 7η εργολαβία, στο τμήμα από την Κάτω Αχαΐα έως τον κόμβο της ΒΙΠΕ Πάτρας, δημοπρτήθηκε στις 25 Ιουλίου 2017, με μειοδότρια και πάλι την εταιρεία που είχε αναλάβει το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου από την Βάρδα έως τα Σαγέικα.

Σχεδόν έναν χρόνο μετά, στις 14 Μαρτίου του 2018, ολοκληρώθηκαν οι δημοπρατήσεις με την δημοπράτηση του 8ου τμήματος, από τον κόμβο της ΒΙΠΕ Πάτρας έως το Μιντιλόγλι, με μειοδότρια την εταιρεία που είχε αναλάβει την εργολαβία από τα Σαγέικα έως την Κάτω Αχαΐα.

Με την αλλαγή κυβέρνησης το 2019, το πρώτο διάστημα έμοιαζε στα μάτια του κόσμου και των φορέων ως επιπλέον καθυστέρηση στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου.

Στις 15 Ιανουάριο του 2020, η Ηλεία έστειλε το πρώτο ηχηρό μήνυμα με το τελεσίγραφο του κόμβου Λεχαινών, όπου συνασπισμένοι οι δήμαρχοι της Ηλείας ζητούσαν επιτακτικά πρόοδο στο θέμα του έργου. Λίγες ημέρες αργότερα, τη σκυτάλη των κινητοποιήσεων πήρε η Πάτρα όπου σημειώθηκε ο αποκλεισμός της Πατρών–Πύργου στον κόμβο της ΒΙΠΕ Πάτρας. Το σύνθημα «Οχι άλλο αίμα στην εθνική καρμανιόλα» και με κεντρικό αίτημα την άμεση έναρξη των εργασιών.

Ακολούθησε η μεγάλη γενική απεργία στις 26 Φεβρουαρίου 2020, που κορυφώθηκε με μαζική συγκέντρωση χιλιάδων πολιτών στο Βουπράσιο, στέλνοντας το πιο ηχηρό μήνυμα προς την Πολιτεία. Οι καθυστερήσεις συνέχιζαν να προκαλούν αντιδράσεις σε  φορείς και πολίτες.

Οι πολίτες δεν έμειναν παθητικοί θεατές.

Με επιμονή και δράσεις, άσκησαν πίεση στην πολιτική ηγεσία κάθε βαθμίδας, αναδεικνύοντας το ζήτημα όχι μόνο ως έργο υποδομής, αλλά ως ζήτημα ζωής και θανάτου. Οι συνεχείς καθυστερήσεις, οι πολιτικοί τακτισμοί και η έλλειψη σχεδίου είχαν ως συνέπεια εκατοντάδες  θύματα και μεγάλη ταλαιπωρία. Η φωνή των πολιτών –όταν είναι ενωμένη, τεκμηριωμένη και επίμονη– μπορεί τελικά να φέρει αποτελέσματα, ακόμα και σε συνθήκες διακυβέρνησης από μια νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Ν.Δ/Μητσοτάκη.

Σήμερα, με την ολοκλήρωση του νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, κλείνει ο ιστορικός κύκλος της παλαιάς Εθνικής Οδού Πατρών–Πύργου. Με τον καινούριο αυτοκινητόδρομο όλοι ελπίζουν  σε για ασφαλή οδήγηση προς όφελος των πολιτών.

Ο νέος δρόμος σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τις μετακινήσεις και την οδική ασφάλεια στη Δυτική Ελλάδα, βάζοντας τέλος σε δεκαετίες καθυστερήσεων, τεχνικών ελλείψεων και δυστυχημάτων που στιγμάτισαν το παρελθόν του άξονα και την ταλαιπωρία των οδηγών – πολιτών.

 Ο νέος αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου, μήκους 65 χιλιομέτρων, τίθεται σε κυκλοφορία αύριο, 1η Αυγούστου, προσφέροντας σημαντική ανακούφιση στους οδηγούς.

 Τα εγκαίνια από τον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη έγιναν χθες 31 Ιουλίου αλλά η πλήρης λειτουργία για τους χρήστες ξεκινάει επίσημα σήμερα Παρασκευή 1η Αυγούστου 2025 στις 12 το μεσημέρι.

Ο  πρωθυπουργός στην ομιλία του τόνισε ότι διορθώνεται μία διαχρονική αδικία που ταλαιπώρησε τους κατοίκους της Δυτικής Ελλάδας. Και συνέχισε λέγοντας η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Πύργου, αποτελεί το κλείσιμο μίας πάρα πολύ σημαντικής εκκρεμότητας που έρχεται από το βαθύ παρελθόν.

«Ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία του πρωτογενή τομέα» ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45' και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά - με ασφάλεια και άνεση

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το τμήμα από Καμίνια - Πύργο θα δοθεί στην κυκλοφορία για τους οδηγούς από τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής 1 Αυγούστου 2025.

Με το νέο τμήμα Πατρών - Πύργου, η Ολυμπία Οδός γίνεται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, συνολικού μήκους 277 χλμ. Συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες -Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας- και επηρεάζει άμεσα άλλες δύο - Ηπείρου και Ιονίων Νήσων.

Διασφαλίζει τη σύνδεση της πρωτεύουσας με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας, αλλά και τα λιμάνια της Κυλλήνης, του Κατάκολου και το αεροδρόμιο του Αράξου.

Το τμήμα που δίνεται στην κυκλοφορία ξεκινά από τον Πύργο και φτάνει μέχρι τον Αλισσό, περίπου 10 χιλιόμετρα πριν την Πάτρα, και μαζί του θα τεθούν σε λειτουργία και οι πρώτοι σταθμοί διοδίων. Τα υπόλοιπα 10 χλμ. του έργου, που αφορούν το τμήμα Αλισσός–Πάτρα και έχουν υψηλότερες τεχνικές απαιτήσεις, θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν έως το τέλος Νοεμβρίου, εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου

·        74,8 χλμ.

·        2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

·        9 κόμβοι

·        15 γέφυρες

·        66 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 39 κάτω διαβάσεις)

·        150 οχετοί

·        Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.

·        4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών

·        1 Τεχνική Βάση με 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων)

·        2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών

·        2 μετωπικοί & 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων

Πόσο θα πληρώνουν οι οδηγοί

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο, τα πρώτα διόδια θα λειτουργήσουν στη ζώνη Κυλλήνης – Πύργου, καλύπτοντας ένα μήκος 29 χιλιομέτρων.

Αναλυτικά τα κόστη στους σταθμούς διοδίων:

Μετωπικός σταθμός Πύργου:

Μοτοσικλέτες: 1,50 ευρώ

Επιβατικά Ι.Χ.: 2,10 ευρώ

Μεσαία και μικρά φορτηγά: 5,30 ευρώ

Μεγάλα φορτηγά: 7,50 ευρώ

Πλευρικός σταθμός Αμαλιάδας:

Μοτοσικλέτες: 0,80 ευρώ

Επιβατικά Ι.Χ.: 1,20 ευρώ

Μικρά και μεσαία φορτηγά: 3,10 ευρώ

Μεγάλα φορτηγά: 4,40 ευρώ

Οι οδηγοί θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η πληρωμή των διοδίων είναι αποκλειστικά ηλεκτρονική. Για τον σκοπό αυτό, έχουν τοποθετηθεί και μηχανήματα αυτόματης πληρωμής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για το τμήμα Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46 χλμ.), το οποίο περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, τα διόδια θα τεθούν σε ισχύ με την ολοκλήρωση της κατασκευής τους.

«Μνημείο καθυστερήσεων και ημιτελούς κατασκευής»


Ο βουλευτής Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Ανδρέας Παναγιωτόπουλος, σε δήλωσή του, υποστηρίζει -μεταξύ άλλων- ότι «έπειτα από χρόνια καθυστερήσεων με δύο διακοπές έργων, το 2013 και το 2019, έπειτα από απόφαση των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας για δήθεν επανασχεδιασμό, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ένας κρίσιμος οδικός άξονας για τη Δυτική Ελλάδα, παραμένει ακόμα ανολοκλήρωτος – παρά τις εξαγγελίες, τις φιέστες και τα τεράστια ποσά που έχουν δαπανηθεί».

Ο κ. Παναγιωτόπουλος, απευθύνει ερωτήματα, γιατί δεν επιλέχθηκε η Νότια χάραξη, ώστε να μην καταστραφεί όλο το παραλιακό κομμάτι δυτικά των Πατρών, γιατί δεν έχει συμπεριληφθεί ο ημικόμβος Κάτω Αχαΐας, γιατί δεν προβλέφθηκε πρόσβαση στη ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας και στο Αεροδρόμιο του Αράξου, γιατί δεν έγιναν όπως έπρεπε αντιπλημμυρικά έργα, γιατί οι κάτοικοι της Δυτικής Αχαΐας να πληρώνουν διόδια από τα Καμίνια έως τα όρια του νομού Αχαΐας, επιβαρύνοντας επιπλέον τον οικογενειακό προϋπολογισμό;


Πληροφορίες από rosa.gr, cnn.gr, gnomip.gr, pelop.gr/patron-pyrgou-enas-aftokinitodromos-polles-prooptikes-to-istoriko-o-foros-aimatos-oi-diekdikiseis-kai-to-mellon

                                                                                   

                                                                                           Ρωγμή στην ενημέρωση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου