Τέλος τα τρόλεϊ: Το φθινόπωρο ξεκινά η απόσυρση από τους δρόμους της πρωτεύουσας
Τα τρόλεϊ που συνδέθηκαν με τη ζωή και τις μετακινήσεις των πολιτών της πρωτεύουσας πάνω από 70 χρόνια, φαίνεται ότι οριστικά πλέον αποσύρονται.
σηματοδοτώντας το τέλος ενός σημαντικού κεφαλαίου
στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Ιστορική αναδρομή
Η εφεύρεση του
τρόλεϊ χρονολογείται στις 29 Απριλίου 1882, όταν ο Βέρνερ φον Ζίμενς έθεσε
σε λειτουργία το πρώτο τρόλεϊ του κόσμου.
Τα πρώτα τρόλεϊ τέθηκαν σε λειτουργία στην πόλη του Πειραιά το 1948 (γραμμή 20, που αντικατέστησε την αντίστοιχη γραμμή του τραμ που καταργήθηκε το 1937) την συνοικία Καστέλλα.
Μετά από πέντε
χρόνια επιτυχημένης πορείας της εταιρίας λειτούργησε και η πρώτη γραμμή
στην Αθήνα εξυπηρετώντας τη διαδρομή Πατήσια-Αμπελόκηποι.
Τα πρώτα τρόλεϊ στην
Αθήνα έκαναν την εμφάνισή τους στις 27 Δεκεμβρίου 1953, υπό τη διαχείριση της
Ηλεκτρικής Εταιρείας Μεταφορών (Η. Ε. Μ.) που διαχειριζόταν και τα τραμ, προσφέροντας
για δεκαετίες μια από τις πιο βιώσιμες επιλογές δημόσιας μεταφοράς, πολύ πριν
επανέλθει στο προσκήνιο η ηλεκτροκίνηση.
Αρχικά, η κυκλοφορία τους γινόταν με
εισπράκτορες, ενώ αργότερα, στις 4 Μαρτίου 1976, ξεκίνησε η κυκλοφορία
τους χωρίς εισπράκτορα.
Είσοδός γινόταν μόνο από την μπροστινή
πόρτα των οχημάτων, με την ανάγκη τοποθέτησης του ακριβούς αντιτίμου της
διαδρομής στο κουτί της εισόδου, γιατί δεν υπήρχε η δυνατότητα επιστροφής
χρημάτων.
Η έλευση των ρωσικών
τρόλεϊ
Τα ρωσικά
τρόλεϊ που εμπλούτισαν τον «στόλο» στην Αθήνα, ήταν κατασκευής του
εργοστασίου Energoma Chexport.
Κατά τα έτη 1972-1980 παρελήφθησαν 126
οχήματα, το 1983 η χώρα μας πήρε άλλα 50, τα
έτη 1984-1985 άλλα 80 και τέλος τα έτη 1990-1992 άλλα 100.
Τα τρόλεϊ αυτά αποσύρθηκαν σταδιακά από την Αθήνα από το έτος 2000 μέχρι και το 2003.
Η νέα γενιά των
τρόλεϊ
Το 2004 ξεκινά και ολοκληρώνεται η παραλαβή 91 διαξονικών και 51 τριαξονικών αρθρωτών τρόλεϊ από την κοινοπραξία ΕΛΒΟ/ΝΕΟΠΛΑΝ/ΚΙΕPE ELEKTRIK.
Τα νέα οχήματα είναι υβριδικά,
εφοδιασμένα με ντιζελοκινητήρες EURO 1 ή 2 που κινούν ηλεκτρογεννήτρια
(ηλεκτροπαράγωγο ζεύγος), η οποία παρέχει ρεύμα στους κινητήρες για δυνατότητα
αυτονομίας στην κίνηση, όταν παραστεί ανάγκη. Διαθέτουν υπερσύγχρονο εξοπλισμό
και είναι πλήρως κλιματιζόμενα, υπερχαμηλο-δάπεδα και ευέλικτα στη κίνησή τους.
Σήμερα τα τρόλεϊ ανήκουν στην Ο.ΣΥ.
(Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.) μέλος του ομίλου
Ο.Α.Σ.Α. (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε.)
που έχει σκοπό τον σχεδιασμό, τον συντονισμό και την εποπτεία όλου του
συστήματος αστικών συγκοινωνιών της Πρωτεύουσας.
Κυκλοφορούν περίπου 210 τρόλεϊ, τα περισσότερα εκ των οποίων
αποκτήθηκαν κατά το διάστημα
1999-2004. Ωστόσο, η συχνότητα βλαβών και η τεχνολογική τους απαξίωση, σε
συνδυασμό με τις νέες ανάγκες μετακινήσεων και την περιβαλλοντική στρατηγική
της πόλης, επέβαλαν τον σχεδιασμό μετάβασης σε μια νέα εποχή αστικής
μετακίνησης.
Αρχικά ο «γερασμένος»
στόλος των τρόλεϊ βρισκόταν ήδη σε διαδικασία ανανέωσης από το υπουργείο, αλλά
φαίνεται πως το σχέδιο άλλαξε.
Οι Βυρωνιώτες/σσες έχουν να θυμούνται ταλαιπωρίες αλλά και όμορφες αναμνήσεις από τις μετακινήσεις τους με την γραμμή (2) αρχικά Παγκράτι - Κολιάτσου, τη γραμμή Κυψέλη - Προφήτης Ηλία και στη συνέχεια τη γραμμή 11 του Τρόλεϊ, Α. ΠΑΤΗΣΙΑ-Ν.ΠΑΓΚΡΑΤΙ-Ν.ΕΛΒΕΤΙΑ, η οποία λειτουργεί μέχρι και σήμερα όλο το 24ωρο.
Σε νέα «φάση»» η αστική συγκοινωνία στην πρωτεύουσα
Η απόφαση για τέλος
στα Τρόλεϊ, εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο ανανέωσης του στόλου των αστικών
συγκοινωνιών της Αθήνας. Ο ΟΑΣΑ δρομολογεί την αντικατάσταση των παλαιών τρόλεϊ
με 100 νέα, πλήρως ηλεκτρικά λεωφορεία μέσα στην επόμενη τριετία. Έως
το 2027, αναμένεται να αποσυρθούν σταδιακά 130 τρόλεϊ—πολλά από τα οποία
βρίσκονται σε κυκλοφορία για πάνω από 20 χρόνια, με αυξημένες βλάβες και κόστος
συντήρησης.
Παράλληλα, θα
ξεκινήσει και η αποξήλωση του εναέριου δικτύου μεταλλικών στηλών και
ηλεκτροφόρων αγωγών που εξυπηρετούσαν τον στόλο των τρόλεϊ, προκειμένου να
αναβαθμιστεί η αισθητική του αστικού τοπίου και να διευκολυνθεί η κυκλοφορία
άλλων οχημάτων.
Να σημειώσουμε ότι από Σεπτέμβριο κάθε Σάββατο θα υπάρχει 24ωρη λειτουργία του μετρό και 19 γραμμών λεωφορείων με στόχο – ειδικά οι νέοι άνθρωποι να χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς μετά τη νυχτερινή τους διασκέδασή τους – ώστε να μειωθούν τα τροχαία, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό μεταφορών κ. Κυρανάκη.
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», ο αναπληρωτής υπουργος μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε ότι η σταδιακή απομάκρυνση των τρόλεϊ από την Αθήνα και τον Πειραιά θα ξεκινήσει ήδη από το φθινόπωρο.
«Πρώτον, το δίκτυο
καλωδίων καταναλώνει ρεύμα ακόμη και όταν δεν κινούνται τρόλεϊ. Απαιτεί
σημαντικό αριθμό υποσταθμών, περιορίζει την κίνησή τους σε οδικό δίκτυο που
διαθέτει τη σχετική υποδομή και παρουσιάζει πολύ συχνά βλάβες με αποτέλεσμα την
κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επίσης, τα περισσότερα τρόλεϊ είναι παλιά και
χρειάζονται αντικατάσταση. Τώρα λοιπόν που είναι η στιγμή να προχωρήσουμε στις
παραγγελίες νέων οχημάτων, είναι και η στιγμή να λάβουμε αυτή τη στρατηγική
απόφαση» συμπλήρωσε.
Ακόμα δεν έχει
ανακοινωθεί πως ακριβώς θα γίνει η σταδιακή απόσυρσή τους, ωστόσο σύμφωνα με
πληροφορίες θα γίνει σε δύο φάσεις, ενώ οι πρώτες βασικές γραμμές – που
εξυπηρετούνται ήδη από άλλα μέσα – θα καταργηθούν μέσα στο 2025.
Κριτήριο για την
απόσυρση θα είναι και η παλαιότητα, αλλά και η αισθητική αναβάθμιση του κέντρου
της Αθήνας και του Πειραιά.
Οι πιο δημοφιλείς, βάσει ερευνών, γραμμές θα αντικατασταθούν από αντίστοιχες λεωφορειακές.
Το προσωπικό των
τρόλεϊ θα απορροφηθεί εξ ολοκλήρου από τις ΟΣΥ και θα καλύψει θέσεις οδηγών και
τεχνικών στο δίκτυο των αστικών λεωφορείων.
Πληροφορίες
αναφέρουν πως κατά την πρώτη φάση όπου θα καταργηθούν οι γραμμές στο κέντρο της
Αθήνας και στο κέντρο του Πειραιά, την ίδια ώρα θα ενισχυθούν οι γραμμές σε
μεγάλες λεωφόρους όπως στη Συγγρού και στην Πειραιώς.
Ο υπουργός Μεταφορών
στην ίδια συνέντευξη εξήγησε πως το θέμα είναι και οικονομικό: «Με βάση έρευνα
αγοράς, για κάθε δύο καινούργια τρόλεϊ με τα ίδια χρήματα μπορούμε να
αγοράσουμε τρία ηλεκτρικά λεωφορεία ιδίου μεγέθους. Μόνο που θα έχουμε την
ευελιξία να τα δρομολογήσουμε όπου υπάρχει ανάγκη ανεξαρτήτως αν υφίσταται
υποδομή καλωδίων ή όχι».
Πληροφορίες από carselectric.gr, kathimerini.gr, .ertnews.gr
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια