ΒΥΡΩΝΑΣ/ Ιστορία της πόλης: «Αἱ πρῶται νύμφαι τοῦ Βύρωνος», «Προσφυγοπούλες σε ομαδικό γάμο. (1924)»
"Αντικείμενο έντονου ρατσισμού αποτέλεσε και η ταυτότητα της γυναίκας πρόσφυγα.
Οι γυναίκες αυτές οι οποίες έφτασαν στη νέα πατρίδα σε μεγάλο ποσοστό χωρίς τους άντρες τους, έσπασαν πολλά στερεότυπα της εποχής με πρώτο την είσοδο στην αγορά εργασίας ως ο άνθρωπος «που θα φέρει το φαΐ στο σπίτι», ένας ρόλος που τότε άνηκε στο αντρικό φύλο, καθώς δεν υπήρχε για εκείνες η επιλογή να μη δουλέψουν. Επιπλέον, η παρουσία τους στον δημόσιο χώρο μέσα στους συνοικισμούς διέφερε από την παρουσία των γηγενών γυναικών στις δικές τους περιοχές.
Οι προσφυγοπούλες τις περισσότερες ώρες της ημέρας τους τις περνούσαν εκτός σπιτιού λόγω της στενότητας χώρου των οικημάτων. Στα κατώφλια, στις αυλές και τους δρόμους μπροστά από τα σπίτια τους δημιουργούσαν δεσμούς συλλογικότητας μεταξύ τους.
Τέλος, λόγω του διαφορετικού τρόπου ζωής δέχτηκαν χλευασμό και για όλες τις υπόλοιπες συνήθειές τους. Ο χαρακτηρισμός «παστρικές» που τους αποδόθηκε με αφορμή πως έκαναν μπάνιο παραπάνω φορές από όσες ήταν «φυσιολογικό» εκείνη την περίοδο και το γεγονός ότι πρόσεχαν την εξωτερική τους εμφάνιση συνέτειναν στη διάδοση αρνητικής φήμης για το ήθος τους.
Χαρακτηριστικές της αντιμετώπισης που είχαν είναι οι μαρτυρίες των προσφύγων για την εναντίωση των γηγενών στους γάμους τους με τα παιδιά τους: «Όταν ο μπάρμπα-Ιωσήφ ο Βούλγαρης παντρεύτηκε την κυρά Σοφία που ήταν πρόσφυγας από την Προύσα, ένα χρόνο έκαναν να του μιλήσουν οι δικοί του».40 «Πέρασε αρκετός καιρός για να υπάρξει κάποια συμφιλίωση.
Για πολλά χρόνια γάμοι δεν γίνονταν μεταξύ τους. Μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο τα πράγματα άλλαξαν, οι νέοι γνωρίστηκαν μεταξύ τους κι άρχισαν να παντρεύονται.". Χαρακτηριστική επίσης είναι και η αποτύπωση του γεγονότος στο παραδοσιακό τραγούδι: «Αρχοντογιός παντρεύεται»
Δεν υπάρχουν σχόλια