Βουλή: Υπερψηφίστηκε ο νέος αντιδραστικότερος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Δήμαρχοι από τον α΄ γύρο, νέο σύστημα είσπραξης δημοτικών τελών, "παράθυρο" για πολλαπλές επιβαρύνσεις των πολιτών, μέσω δυνητικών τελών από Δημους και Περιφέρειες. 

«Πέρασε» κατά πλειοψηφία από τη Βουλή ο Νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοικησης που αλλάζει ριζικά το «τοπίο» στους ΟΤΑ με πολλές νέες διατάξεις.  Με 774 άρθρα συμπεριλαμβανομένου του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας, προσθήκες και αλλαγές (ακόμη της τελευταίας στιγμής).

 Επί της αρχής του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών, υπέρ τάχθηκε το κυβερνών κόμμα της ΝΔ και «κατά» τα κόμματα της αντιπολίτευσης 

Μόνο ένας γύρος για την εκλογή δημάρχων 

Μεταξύ άλλων ο Νέος Κώδικας, φέρνει σειρά αλλαγών στο εκλογικό σύστημα καταργώντας εξ’ ολοκλήρου τον β’ γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών. Ο Δήμαρχος και ο Περιφερειάρχης θα εκλέγονται με 42%+1 του συνόλου των ψήφων, ενώ το σενάριο του β’ γύρου θα εξαλειφθεί εντελώς, καθώς θα προβλέπονται εναλλακτικές ψήφοι (ψήφοι σε δεύτερο συνδυασμό) που θα προσμετρώνται σε δεύτερη καταμέτρηση σε περίπτωση που δεν ξεπεραστεί το κατώφλι του 42%+1. 

Ο επιτυχών συνδυασμός θα λαμβάνει τα 3/5 των εδρών, εκτός εάν δεν συγκεντρώσει το ποσοστό του 42%+1 στις δύο καταμετρήσεις. Εισάγεται ένα διαφορετικό σύστημα στα παράβολα των εκλογών με το ΓΛΚ να εκτιμά την αύξηση των κρατικών εσόδων, άρα και την ουσιαστική αύξηση της οικονομικής επιβάρυνσης των υποψηφίων και προβλέπεται δυνατότητα πρόωρων εκλογών. 

Προβλέπονται ακόμα, ηλεκτρονικές κάλπες και δημοψηφίσματα, πενταετής θητεία αυτοδιοικητική θητεία.

Η συζήτηση στη Βουλή εξελίχθηκε σε σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση. Η αντιπολίτευση άσκησε έντονη κριτική τόσο στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος για την ανάδειξη δημάρχων όσο και στο ζήτημα της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ. 

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση» και δεσμεύτηκε πως, εφόσον μεσολαβήσουν εθνικές εκλογές και το ΠΑΣΟΚ αναλάβει τη διακυβέρνηση, «ο νέος εκλογικός νόμος δεν θα εφαρμοστεί».

Από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός απάντησε ότι το προηγούμενο σύστημα είχε εξαντλήσει τα όριά του, με χαμηλή συμμετοχή στον δεύτερο γύρο και καθυστερήσεις στην έκδοση αποτελεσμάτων, υποστηρίζοντας ότι η νέα διαδικασία είναι πιο καθαρή, πιο γρήγορη και πιο λειτουργική.

Η αντιπαράθεση συνεχίστηκε και από τα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, τα οποία κατήγγειλαν ότι ο νέος Κώδικας περιορίζει τον ρόλο των δημοτικών συμβουλίων και ενισχύει υπέρμετρα τις εξουσίες των δημάρχων.

 Ψηφίστηκε προσθήκη για την αποδέσμευση της καταβολής των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.

Με νομοτεχνική βελτίωση την οποία κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, ανοίγει ο δρόμος για να αποδεσμευτεί η καταβολή των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος

 Οπως προβλέπεται, τα δημοτικά τέλη θα μπορούν να πληρώνονται αυτόνομα μέσω της διαδικασίας έκδοσης προεδρικού διατάγματος με τη σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ (Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας). Ο ίδιος ο υπουργός ανέφερε ότι το νέο σύστημα πιθανότατα θα μπορούσε να ισχύσει από το 2028 εφόσον πρώτα χρειάζεται να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός που θα εξασφαλίζει την καταβολή των τελών από τους δημότες χωρίς εξαιρέσεις.

Η διάταξη έχει δυνητικό χαρακτήρα, δίνει δηλαδή τη δυνατότητα ο νέος τρόπος που θα αποφασιστεί, όταν αποφασιστεί, να εφαρμοστεί από όποιους δήμους το επιλέξουν. Αρκετοί δήμαρχοι είναι υπέρ της αλλαγής του τρόπου είσπραξης των δημοτικών τελών και το θέμα είχε τεθεί επανειλημμένα στον υπουργό Εσωτερικών.

Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι «με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών Εσωτερικών, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ύστερα από σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ, δύναται να καθορίζονται: α) εναλλακτικός, δημόσιος φορέας είσπραξης του ενιαίου τέλους καθαριότητας – φωτισμού (ΤΚΦ) του Κεφαλαίου Γ΄, του τέλους τοπικής ανάπτυξης (ΤΤΑ) του Κεφαλαίου Δ΄ και των δυνητικών τελών του άρθρου του 430 του παρόντος μέρους»

Μέχρι σήμερα  τα δημοτικά τέλη εισπράττονται μέσω των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, που δεν είναι αποκλειστικά η ΔΕΗ

Ακόμη και σήμερα, όμως, η πάγια τακτική των παρόχων είναι να μεταφέρουν τα ποσά στους δήμους έπειτα από 3-6 μήνες, παρακρατώντας το 3% των τελών. Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, πριν αποδώσουν τα δημοτικά τέλη, παρακρατούσαν τις δαπάνες ηλεκτρικού των δήμων, όχι όμως των νομικών προσώπων ή των οργανισμών ύδρευσης και αποχέτευσης. Η αμοιβή του δημόσιου φορέα είσπραξης των δημοτικών τελών μπορεί να φτάσει και το 5%, σύμφωνα με την κατατεθείσα διάταξη.

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών, από 1η Ιανουαρίου 2028 τα δημοτικά τέλη θα πάψουν να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ρεύματος και θα αποσυνδεθούν πλήρως από τη ΔΕΗ και τους παρόχους ενέργειας.

Σύμφωνα με τον υπουργό κ. Λιβάνιο, το νέο σύστημα θα προβλέπει την αποστολή ενός ετήσιου λογαριασμού στους πολίτες, ο οποίος θα εκδίδεται κάθε Ιανουάριο και θα αναγράφει το συνολικό ποσό των δημοτικών τελών.

Το ποσό θα μπορεί να εξοφλείται σε 12 μηνιαίες δόσεις, ενώ θα προβλέπεται έκπτωση για εφάπαξ πληρωμή. Για την εφαρμογή του μέτρου απαιτείται Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα εκδοθεί το επόμενο διάστημα.


Με το νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης ανοίγει "παράθυρο" για πολλαπλές επιβαρύνσεις στους πολίτες, μέσω επιβολής   δυνητικών τελών με ανταποδοτικό χαρακτήρα, από δήμους και περιφέρειες 

Συγκεκριμένα, στις διατάξεις του  Νέου Κώδικα εντοπίζεται, πέραν του Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης που είχε βρεθεί στο επίκεντρο της  κριτικής, προβλέπεται να επιβάλλονται  και δυνητικά τέλη που εισπράττονται υπέρ των ΟΤΑ με αυστηρά ανταποδοτικό χαρακτήρα και καθορίζονται με απόφαση συμβουλίου (δημοτικού ή περιφερειακού).

Δεν πρόκειται για μια απολύτως νέο-εισαγόμενη διάταξη στον Κώδικα της Αυτοδιοίκησης, αλλά μια διάταξη αντιλαϊκή  της παρ. 14 του ν. του άρθρου 25 του ν. 1828/1989 που επαναλαμβάνεται αναδιαμορφωμένη.

Δεδομένου, ότι οι Ο.Τ.Α. διαθέτουν ήδη πληθώρα ανταποδοτικών τελών, η δυνατότητα επιβολής δυνητικών τελών ενδέχεται να δημιουργήσει πολλαπλές επιβαρύνσεις των πολιτών. 

Γίνεται ακόμη χειρότερη η διάταξη Βορίδη για τους συμβασιούχους 

Στον νέο Κώδικα

Εισάγεται και η προϋπάρχουσα διάταξη “Βορίδη” με αρκετές αλλαγές, καθώς από τις υποχρεωτικές εφέσεις “γλιτώνει” μια σειρά κατηγοριών των εργαζομένων σε υπηρεσίες των ΟΤΑ, ενώ παράλληλα θεσπίζεται η παρουσία των απόψεων των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών στις δίκες των συμβασιούχων που διεκδικούν τη μονιμοποίησή τους, στο όνομα της δημοσιονομικής ισορροπίας.  

Επιχειρείται  ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων περιφέρειας και κεντρικού κράτους κράτους, αλλαγές στις προϋποθέσεις υπό τις οποίες τίθενται σε αργία οι δήμαρχοι, αλλαγές στο σύστημα εποπτείας των ΟΤΑ με τη σύσταση της Υπηρεσίας Γενικής Εποπτείας των ΟΤΑ, δυνατότητα χορήγησης επιδομάτων γέννησης, ένα νέο σύστημα προσλήψεων στους παιδικούς σταθμούς, μπόνους απόδοσης σε δήμους και Γενικούς Γραμματείς τους και ενισχύεται  ο ρόλος των δημοτικών επιτροπών. 

 

                                                                                        Ρωγμή στην ενημέρωση 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Εικόνες θέματος από jusant. Από το Blogger.