Δήμος Βύρωνα: Με αφορμή την μακρά απουσία δημοτικού συμβούλου
Δήμος Βύρωνα: Με αφορμή την μακρά απουσία
δημοτικού συμβούλου
Δ. ΒΥΡΩΝΑ: Οι πολίτες γυρίζουν την πλάτη στην διοίκηση και το δημοτικό
συμβούλιο, ήταν ο τίτλος του άρθρου
που δημοσιεύσαμε στις 15
Ιουλίου, (διαβάστε ΕΔΩ https://rogmistinenimerosi2.blogspot.com/2021/07/blog-post_57.html
).
Σήμερα
θα σταθούμε σε ένα γεγονός που αφορά την λειτουργία του Δ.Σ., στην απουσία
δημοτικού συμβούλου από την ζωή της πόλης και πως θεωρείται παρόν στις
συνεδριάσεις μέσω των τηλεδιασκέψεων.
Αυτές
τις ημέρες συμπληρώθηκαν 47 χρόνια από την επαναφορά της αστικής
κοινοβουλευτικής δημοκρατίας στην χώρα μας και θα αναφερθούμε σε ένα θέμα
σχετικό με την λειτουργία των θεσμών της αστικής δημοκρατίας ιδιαίτερα στο χώρο
της αυτοδιοίκησης και που σχετίζεται άμεσα με την απαξίωση απέναντι στο θεσμό
του Δημοτικού Συμβουλίου.
Μεγάλο
ζήτημα ήταν και παραμένει το «απουσιολόγιο» στις συνεδριάσεις των δημοτικών
συμβουλίων. Για να παταχθεί το φαινόμενο της αναιτιολόγητης (κυρίως) απουσίας
συμβούλων από τις συνεδριάσεις, το ΥΠΕΣ, σε εγκύκλιο-οδηγό που έχει εκδώσει, υπενθυμίζει τα εξής:
«…η μη εκτέλεση των υποχρεώσεων
του εκ μέρους του δημοτικού συμβούλου, μπορεί να του επιφέρει την ποινή της
αργίας ή ακόμα και της έκπτωσης. Έτσι, ενδεικτικά ένας δημοτικός σύμβουλος: Δεν
μπορεί να απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις του Δημοτικού
Συμβουλίου ή να μην εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει
τους τρεις (3) συνεχείς μήνες μέσα στο έτος, χωρίς την άδεια του Συμβουλίου.
Δημοτικός σύμβουλος που είναι Αντιδήμαρχος δεν επιτρέπεται να απουσιάσει περισσότερο από τριάντα (30) ημέρες συνολικά κάθε χρόνο, χωρίς άδεια του Δημοτικού Συμβουλίου. Η απουσία αυτή μπορεί να παρατείνεται για εξαιρετικούς λόγους έως τρεις (3) μήνες, με άδεια του συμβουλίου».
Παρά την παραπάνω
διάταξη, σε πολλούς δήμους παρατηρείται το
φαινόμενο δημοτικοί σύμβουλοι να απουσιάζουν από τις συνεδριάσεις
και η απουσία τους, για το προεδρείο, να ταλαντεύεται μεταξύ «δικαιολογημένης»
ή «αδικαιολόγητης». Τις περισσότερες βέβαια φορές, η «ζυγαριά» γέρνει προς τους
«δικαιολογημένους» και αυτό διότι ανακύπτουν θέματα… συναδελφικότητας.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του
Δήμου Βύρωνα όπως αυτό προέκυψε μετά τις Δημοτικές Εκλογές του Μαΐου 2019
απαρτίζεται από 41 μέλη. Το θέμα της
λειτουργίας του Δ.Σ. δεν είναι τυπικό αλλά ουσιαστικό καθώς και αυτό των
απουσιών, από τις συνεδριάσεις του. Ο καθορισμός της ημέρας και η ώρα επιλογής
των συνεδριάσεων θα πρέπει να διασφαλίζει την συμμετοχή όλων των συμβούλων,
όλων των παρατάξεων. Γίνεται όμως αυτό στην πράξη ή κάποιοι αδυνατούν να
συμμετέχουν γιατί έχουν επαγγελματικές υποχρεώσεις; Το γεγονός ότι τελικά μπαίνουν
πολλά θέματα στην ημερήσια διάταξη αυτό δεν βοηθά την ουσιαστική συζήτηση.
Η σημερινή
αστική δημοκρατία και στο χώρο της τοπικής διοίκησης-Δήμων-γίνεται όλο και πιο
πολύ «εν τύποις» δημοκρατία. Γίνεται πιο συγκεντρωτική ώστε να παρεμποδίζεται η
βούληση του λαού. Υποβαθμίζεται το δημοτικό συμβούλιο και δίνονται υπερεξουσίες
στις επιτροπές, (π.χ. οικονομική, ποιότητα ζωής κ.λπ.), όπου έχουν τον απόλυτο
έλεγχο οι δημοτικές αρχές. Δεν συρρικνώνεται η δημοκρατία με τον νέο εκλογικό
νόμο για τους Δήμους; Πόσο δίκαιο και
πολιτικά ηθικό είναι να αποφασίζουν 12, 14 δημοτικοί σύμβουλοι, στους 41,
μεταμεσονύκτια για σοβαρά θέματα που αφορούν την ζωή των πολιτών; Μέχρι πότε θα
συνεχίζονται οι συνεδριάσεις μέσω τηλεδιασκέψεων και στο Δήμο Βύρωνα; Δεν
υπάρχει θέληση ώστε οι συνεδριάσεις να γίνονται δια ζώσης, όταν πλέον όλα είναι
ανοικτά; Μήπως η σημερινή κατάσταση είναι πιο βολική για την αποφυγή της
κριτικής και σε βάρος της περισσότερο διεξοδικής συζήτησης και της διαλογικής
διαδικασίας;
Πως για
παράδειγμα ένας εκλεγμένος δημοτικός σύμβουλος μπορεί να αφουγκράζεται τα
προβλήματα, τις αγωνίες των συνδημοτών του , όταν απουσιάζει ουσιαστικά από την
πόλη για μεγάλα χρονικά διαστήματα, αλλά τυπικά παίρνει μέρος στη συνεδρίαση
του Δ.Σ. μέσω των τηλεδιασκέψεων; Πολύ
περισσότερο όταν ζει… σε άλλη Ήπειρο;
Στην «Ρωγμή στην Ενημέρωση» και όχι μόνο σε
αυτή, έφτασαν πληροφορίες ότι δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Βύρωνα, για πολύ
μεγάλο διάστημα και την περίοδο της πανδημίας, για επαγγελματικούς λόγους
βρίσκεται εκτός Ελλάδας. Στις
συνεδριάσεις που γίνονται μέσω τηλεδιασκέψεως παίρνει μέρος, από εκεί που
βρίσκεται. Ουσιαστικά όμως ο εν λόγω δημοτικός σύμβουλος απουσιάζει από την
ζωή και τα δρώμενα της πόλης.
Και το ερώτημα είναι, αυτή είναι μια λειτουργία ουσιαστική
για τις πολιτικές υποχρεώσεις, που αναλαμβάνει ο κάθε δημοτικός σύμβουλος όταν
εκλέγεται;
Και ενώ
όλοι το γνωρίζουν αυτό, μέχρι σήμερα δεν έχει τεθεί έστω ένα ερώτημα στο
πρόεδρο του Δ.Σ., για το τι προβλέπεται.
Πληροφορίες
που έφτασαν στη Ρωγμή
αναφέρουν ότι για λόγους που δεν σχετίζονται με την πολιτική του
ιδιότητα, ο δημοτικός σύμβουλος έχει εγκλωβιστεί και δεν μπορεί να επιστρέψει
άμεσα στην χώρα και αναρωτιέται κανείς μέχρι πότε ασκούνται εξ αποστάσεως τα
καθήκοντα ενός δημοτικού συμβούλου! Οι δημοτικοί σύμβουλοι που δεν μπορούν να
παρευρίσκονται σε συνεδρίαση του Δ.Σ., δεν πρέπει να γνωστοποιούν τη
δικαιολογία της απουσίας τους στέλνοντας fax ή e-mail στο προεδρείο, πριν από
την έναρξή της και να αναφέρεται στην συνεδρίαση;
Αυτή η
διαδικασία εφαρμόζεται στο δημοτικό συμβούλιο του Βύρωνα, ή έχουμε εφαρμογή του
κανονισμού κατά το πώς βολεύει… τους παροικούντες στην Ιερουσαλήμ;
Να σημειωθεί, ότι με βάση τον «Πρότυπο
Κανονισμό Λειτουργίας Δημοτικών Συμβουλίων» προβλέπονται δικαιώματα και υποχρεώσεις των δημοτικών
συμβούλων και αν ένας σύμβουλος απουσιάζει αδικαιολόγητα από τρεις συνεχείς
συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, σε ποιες ενέργειες προβαίνει ο Πρόεδρος
του δημοτικού συμβουλίου.
Θα περιμένουμε μια απάντηση από το
Πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Πλακίδα, για το ζήτημα αυτό.
Υ.Γ. Η πηγή μας, μας διαβεβαίωσε ότι δεν είμαστε οι μόνοι που
το γνωρίζουμε το θέμα, αυτό. Πολύ ευχαρίστως να δημοσιεύσουμε οποιαδήποτε άποψη
πάνω στο θέμα.
Ρωγμή στην ενημέρωση
Παραθέτουμε για λόγους ενημέρωσης το
παρακάτω απόσπασμα:
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Υποχρεώσεις και
δικαιώματα δημοτικών συμβούλων (άρθρο 68 Ν.3852/2010)
1. Οι
δημοτικοί σύμβουλοι έχουν υποχρέωση να μετέχουν σε όλες τις συνεδριάσεις του
Δημοτικού Συμβουλίου και των επιτροπών, στις οποίες τους έχει εκλέξει το
Συμβούλιο, καθώς και να εκτελούν τα λοιπά καθήκοντά τους που προβλέπει ο νόμος.
2. Έχουν επίσης υποχρέωση, μέσα στο
πλαίσιο των καθηκόντων τους, να εκτελούν με επιμέλεια κάθε εργασία που τους
αναθέτει νόμιμα το Συμβούλιο. 3. Ο
δημοτικός σύμβουλος εκφράζει τη γνώμη του και ψηφίζει κατά συνείδηση,
αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος του συνόλου των δημοτών. 4. Αν ένας σύμβουλος απουσιάζει
αδικαιολόγητα από τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου,
μπορεί να τεθεί σε αργία κατά τις διατάξεις του άρθρου 234 του Ν.3852/2010 και
σε περίπτωση υποτροπής, κηρύσσεται έκπτωτος. Ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου
κινεί τη σχετική διαδικασία. 5. Αν
ένας σύμβουλος δεν εκτελεί τις υποχρεώσεις του για διάστημα που υπερβαίνει τους
τρεις (3) συνεχείς μήνες μέσα στο έτος, χωρίς την άδεια του Συμβουλίου, μπορεί
να του επιβληθεί ποινή έκπτωσης κατά τις διατάξεις του Ν.3852/2010. 6. Δημοτικός σύμβουλος δεν μπορεί να
μετάσχει στη συζήτηση ενός θέματος ή στην κατάρτιση αποφάσεως του Δημοτικού
Συμβουλίου ή να συμμετέχει σε γνωμοδοτικά συλλογικά όργανα, τα οποία
γνωμοδοτούν για θέμα που θα εισαχθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, εφόσον ο ίδιος,
ο/η σύζυγός του ή συγγενής του έως το δεύτερο βαθμό 15 εξ αίματος ή εξ
αγχιστείας ή πρόσωπο προς το οποίο διατηρεί στενό δεσμό έχει υλικό ή ηθικό
συμφέρον. 7. Ο πρόεδρος του
Δημοτικού Συμβουλίου υποχρεούται να ενημερώνει γραπτώς τον Ελεγκτή Νομιμότητας
για κάθε περίπτωση αδικαιολόγητης απουσίας συμβούλου σε τρεις (3) συνεχείς
συνεδριάσεις, καθώς και σε κάθε περίπτωση μη εκτέλεσης των υποχρεώσεων
συμβούλου για διάστημα μεγαλύτερο από τρεις (3) συνεχείς μήνες. Η παράλειψη
αυτής της υποχρέωσης από τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου αποτελεί σοβαρή
παράβαση καθήκοντος. 8. Ο δημοτικός
σύμβουλος δικαιούται να θέσει θέμα διαδικασίας κατά τη συζήτηση, αν κατά την
κρίση του παραβιάζεται ο Κανονισμός Λειτουργίας από τον πρόεδρο ή άλλο μέλος
του Δημοτικού Συμβουλίου και να ζητήσει να αποφανθεί το Συμβούλιο. Στην
περίπτωση αυτή ο πρόεδρος θέτει άμεσα το θέμα για ψήφιση και το Συμβούλιο
αποφαίνεται χωρίς αγορεύσεις και διαλογικές συζητήσεις. 9. Αν κατά τη διαδικασία της συνεδρίασης δημιουργηθούν θόρυβοι που
παρακωλύουν την ομαλή συνέχισή της, ο πρόεδρος προειδοποιεί ότι θα τη διακόψει
και αν η ίδια κατάσταση συνεχιστεί, ο πρόεδρος διακόπτει τη συνεδρίαση για
ορισμένη ώρα, που την ανακοινώνει στο σώμα. Κατά τη διακοπή οι δημοτικοί
σύμβουλοι εξέρχονται της αίθουσας συνεδρίασης. Μετά την παρέλευση του χρόνου
διακοπής, ο πρόεδρος κηρύσσει τη συνέχιση της συνεδρίασης και αν ο θόρυβος
συνεχιστεί δικαιούται να τη λύσει. 10.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι μπορούν να ζητούν δια του προέδρου, από το δήμαρχο, την
Οικονομική Επιτροπή και τους αντιδημάρχους, πληροφορίες και συγκεκριμένα
στοιχεία, που είναι χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων τους. Οι παραπάνω,
οφείλουν να παρέχουν τις πληροφορίες και τα στοιχεία, εντός μηνός. Επίσης, οι
δημοτικοί σύμβουλοι μπορούν να καταθέτουν γραπτές ερωτήσεις, δια του προέδρου,
προς το δήμαρχο και τα αρμόδια όργανα του δήμου, οι οποίες απαντώνται εγγράφως
εντός μηνός. Αν δεν απαντηθούν, οι ερωτήσεις επαναφέρονται στο Δημοτικό
Συμβούλιο και απαντώνται εγγράφως στην πρώτη συνεδρίαση, μετά την παρέλευση του
μήνα από την κατάθεσή τους, στο τέλος της συνεδρίασης, μετά τη συζήτηση των
θεμάτων της ημερήσιας διάταξης. Στην ερώτηση, μετά την ανάπτυξή της από τον
ερωτώντα δημοτικό σύμβουλο, απαντά ο δήμαρχος ή ο αντιδήμαρχος που θα ορίσει ο
ίδιος και η συζήτηση δεν γενικεύεται.
Ρωγμή στην ενημέρωση
Δεν υπάρχουν σχόλια